torsdag 6 augusti 2009

Svar från Eva

Med anledning av Gellas brev som publicerats på den andra bloggen lägger jag här upp svaret från Eva Fee. Om du inte läst brevet ligger det som första kommentar i den här tråden.
________________

Hej Gella!

Jag är ordförande i Bostadsrättsföreningen Linjalen och jag är övertygad om att bostadsrättsföreningen kan bli en bra hyresvärd för dig.

Jag förstår din oro och dina argument. Jag har också trott på allmännyttan. Jag har arbetat fackligt i trettio år och varit med i hyresgästföreningen nästan lika länge. Jag har demonstrerat för låga hyror, fler hyresrätter och för bevarande av allmännyttan och jag har suttit i lokala hyresgästföreningens styrelse och försökt påverka Stockholmshem. Men nu ser jag en framtid där allmännyttan bara ska finnas för att ge vinst åt kommunen och där de sociala aspekterna på boendet snart är borta. Socialdemokraterna och hyresgästföreningen har svikit hyresgästerna i innerstaden. Det är där det går att göra vinster på boendet och där kommer hyreshöjningarna. De blir stora eftersom vi har låga hyror på grund av eftersatt underhåll.

Som jag ser det så finns det nu bara en utväg. Att vi som har de ekonomiska möjligheterna köper våra lägenheter och tillsammans med er som är kvar som hyresgäster försöker åstadkomma ett så bra och billigt boende som möjligt. Jag ska göra mitt bästa för att ingen ska lämnas utanför.
Det finns många bostadsrättsföreningar på Söder med nöjda hyresgäster. Varför skulle det inte fungera hos oss? Självklart blir det en professionell fastighetsförvaltning. Och är vi inte nöjda med den så bestämmer vi själva om att ge uppdraget till någon annan.

Hälsningar Eva Fee

2 kommentarer:

  1. För mig är valet mellan hyresrätt och bostadsrätt enkelt. Jag lever på pension och bidrag på grund av en cp-skada, så något lån kommer jag aldrig att kunna få. Till dem som frågar om jag kan tänka mig att vara hyresgäst hos en eventuell bostadsrättförening svarar jag så här:
    Lika lite som jag kan tänka mig att ha min mamma eller någon annan i min familj som hyresvärd vill jag ha min granne som sådan. Jag vill ha en professionell hyresvärd, inte någon amatör som har det som fritidssysselsättning.

    Det finns många i kvarteret som är i samma situation som jag. Vi som inte har något val. Vi som redan lever på marginalen och inte får ta några lån. Vi som kommer bort när människors viktigaste värdemätare blir pengar. Vi har haft en självklar plats i kvarteret tidigare, och den är extra viktig för oss som ofta betraktas som undantag. Som resthyresgäster hos en bostadsrättsförening mister vi vår självklara plats, och blir undantagsfall även i vårt boende.

    Efter köpstämman 2 april var det som att Linjalens huskroppar drog en lättnandens suck. Grannarna började prata med varandra igen. Folk umgicks och åt tillsammans ute på gården. Nu är luften åter tung när man kliver in genom portalen. Lapparna på anslagstavlorna från såväl nej som ja-sida blir allt fler, men vem som skriver lapparna är oklart. Min upplevelse är att man mer och mer börja sopa allt under mattan. För min del föredrar jag öppet krig där vi kan diskutera våra skilda åsikter, det vore i alla fall bättre än detta tigande.

    Det här var mina tankar och funderingar kring vad som händer i Linjalen .
    Från er kära granne - söderbönan Gella (hon i rullstolen i 56:an)."

    SvaraRadera
  2. Hej Gella!
    Du har självklart en plats i kvarteret även i en BRF förening!Antingen som hyresgäst eller om du vill köpa! Det är inte sant att du inte kan få lån för att du lever på bidrag.Eftersom det idag är extremt låg ränta, kan dessutom vara bättre att låsa räntan i 5-7år påen högre nivå,så du inte förlorar eventuellt KBT.(Kommunalt bostadstillägg för handikappade)Du kan få hjälp att räkna ut hur många tusen billigare månadskostnad det blir för dej. Då behöver varken du eller jag leva på marginalen varje månad.(Tycker i alla fall jagverkar bra,som är ensam försörjare av två barn och har en jättelägenhet)
    Dessutom kan du lätt få lån på banken om du vill köpa nåt eller bygga om lägenheten som passar dej,eftersom du har lägenheten som säkerhet.

    Vill du diskutera mer hör av dej till mej..
    Alexandra NB 78an

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.