söndag 9 augusti 2009

Fika med frågestund


Varje dag fram till köpstämman den 27:e kommer representanter ur Brf Linjalen bjuda på fika och svara på frågor på gården. Man kommer att vara på plats mellan 17-19 varje dag. Du träffar där både "vanliga" medlemmar, och någon från styrelsen kommer hela tiden vara på plats. Du som ännu inte varit där - titta förbi på en fika och en pratstund!

För många är det nog lättare att stanna på en fika och en liten pratstund än att ställa sina frågor på stormöten med mängder av deltagare och stundtals tråkig stämning, Denna form av information verkar uppskattas.

Information i pappersform och blanketter finns också att hämta på plats.

En fråga som kommit ett par gånger är - Gäller fullmakten från förra stämman nu också? Det är en fråga som är så viktig att jag passar på att svara på den här också.

- Nej, den gäller inte! Vill du rösta via fullmakt den 27:e måste du skriva en ny! Och även om du tänker komma på stämman är det klokt att skriva en fullmakt. Om något oförutsett skulle hända och du inte kan komma så är din ja-röst annars förlorad. Fullmakterna innebär att du lämnar en ja-röst på stämman, och ingenting annat. Det står också tydligt på dom.

Fullmakt till ditt portombud fyller du i om du vill låta ditt portombud lämna din ja-röst på stämman.

Fullmakt till annan medlem fyller du i om du hellre vill att någon annan medlem företräder dig på stämman och lämnar din ja-röst. Exempelvis din sambo.

Många har redan besökt fikabordet och ställt frågor. Det är härligt att se hur positiva de allra flesta varit. Det känns som om informationen har gått ut bättre inför den här stämman, och många fler har nu förstått vilken fantastisk möjlighet vi har fått. Det ser väldigt bra ut nu!

35 kommentarer:

  1. Bra initiativ. Trevlig stämning och bra att få tillfället att fråga lite.

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra intiativ. Kul att så många kommer. Segern verkar nära!

    SvaraRadera
  3. Lennart:
    Håller med. Kul att se att så väldigt många kommer och ställer frågor. Demokrati när den är som bäst. Kloka frågor och kluriga svar av en kunnig styrelse.

    SvaraRadera
  4. Ja jag var förbi och pratade litet - urtrevligt initiativ! Sakliga svar på frågor man haft

    // Martha i Dalen

    SvaraRadera
  5. Här kommer litet mer fakta om ombildningar och bopriser. Det verkar finnas ett stort behov av det.

    Priserna på södermalm runt 46.000Kr kvadraten. Stabila siffror

    http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/kommun.aspx?Main=Södermalm&LK=3005&Typ=Boratter&Months=12&Ant=577&Extra1=8888&Extra2=8888

    http://www.sodermaklarna.se/02_pris-stat.aspx

    Mvh

    Oscar

    SvaraRadera
  6. Medan RL håller propagandamöten där de "talar om hur det är" så bjuder Brf Linjalen in till samtal.

    Gissa vilka som är seriösa

    // Martha

    SvaraRadera
  7. Vill bara länka till en intressant sida som tar upp att hyrestaket är borta för allmännyttan och den har blivit vinstdrivet dvs allmännyttan kommer att försvinna i den meningen att allmännyttan skall drivas efter självkostnadsprincipen. Något som många motståndare till BRF lever kvar i den föreställningen och vår lokala hyresgästförening mörkar för. Medan ärliga hyregästföreningar tarupp det se länk nedan.

    http://boendetrygghet.blogspot.com/

    /MVH Pelle

    SvaraRadera
  8. Vi alla äger allmännyttan brukar folk som hyllar hyresrätten säga. Men nu när allmännyttan skall drivas efter lönsamhetsintressen och i vårt fall så kommer kommande hyror att baseras på vad fastigheten Linjalen är värd nämligen 1,1 miljard den värderingen kommer också att ligga till grund för vad kommande hyror skall bli.

    Så det är inte vi som äger allmännyttan utan allmännyttan som kommer att äga dig i Stockholms modellen genomförande.

    SvaraRadera
  9. Eftersom det fortfarande verkar råda viss förvirring om vad som håller på att hända på hyresmarknaden i Sverige och Stockholm så upprepar jag igen att det finns två förslag som tillsammans kommer att innebära stora förändringar för hyressättningen:

    1. Ett förslag som Hyresgästföreningen och de allmännyttiga bostadsföretagens organisation SABO gemensamt lagt fram för regeringen. Såväl ansvariga ministrar som oppositionspartier applåderade genast förslaget och Mats Odell har aviserat en proposition om ändrad hyreslag under denna mandatperiod. Det är detta förslag som innehåller slopandet av självkostnadsprincipen för allmännyttan samt ett borttagande av allmännyttans hyresledande roll (d v s även privarvärdars hyror ska räknas in i underlaget för hyresförhandlingarna). Förslaget säger även att allmännyttan ska drivas "affärsmässigt" samt att det inte längre ska vara otillåtet för kommunerna att använda intäkter från kommunala bostadsbolag till att finansiera annan verksamhet. Sammantaget ger alltså detta förslag möjlighet för kommunen att driva den s k allmännyttan som vilken vinstdrivande verksamhet som helst. HGF och SABO har kallat förslaget för den största förändringen på hyresmarknaden på 40 år och det är svårt att säga emot... här kan det bli radikala förändringar av det vi idag känner som allmännyttan.

    2. Stockholmsmodellen som är ett förslag från en projektgrupp med representanter från Hyresgästföreningen, de allmännyttiga bostadsbolagen i Stockholm och Fastighetsägarna. Formellt ska förslaget godkännas av respektive organisation (HGF i Stockholms län har redan godkänt). Syftet med förslaget är att få en hyressättning som "bättre överensstämmer med hyresgästerna värderingar" av vad som gör ett boende attraktivt. Läge, närhet till kommunikationer, fastighetens standard (t ex tillgång till tvättstugor, garage, förråd, mm) och lägenhetens standard (skick, läge i huset, utrustningsnivå, mm) är exempel på vad som värderas. Tanken är att varje lägenhet ska betygssättas och att man sedan ska sätta nya grundhyror baserade på dessa betyg. Kopplingen mellan den nya grundhyran och den nuvarande hyran är oklar, liksom mycket annat i modellen. HGF försöker lugna medlemmarna med att hyrorna fortfarande ska förhandlas men detta i sig ger ju inget garanti för något alls.

    Summan av ovanstående är
    - att man generellt tar bort flertalet lagstadgade spärrar för hyrorna
    - att de allmännyttiga bostadsbolagen blir som vilka privata fastighetsägare som helst (utom möjligen vad gäller rent sociala bostadspolitik, typ förturer o dyl, som det fortfarande ska vara OK för kommunerna att ägna sig åt)
    - att man i Stockholm öppnar nya möjligheter att börja med ett "vitt papper" och sätta nya hyror baserade på ett oöverskådligt antal parametrar.

    Personligen uppfattar jag det första förslaget som betydligt farligare än Stockholmsmodellen eftersom det i grunden ändrar förutsättningarna för hyressättningen i Sverige. Uttrycket "trekvartskock" som används i Hyrespressen är inte helt fel...

    Läs mer på http://www.sodermalmsforeningen.se/
    samt särskilt i http://www.sodermalmsforeningen.se/Hyrespressen/HP_nr2_2009_low.pdf

    SvaraRadera
  10. Martha i Nangiala11 augusti 2009 kl. 20:35

    Tack för det Pelle!

    Bra site som ger litet perspektiv. De verkar ju vara rätt välvilligt inställda till hyresrätten, och samtidigt sjukt oroade över Stockholmsmodellen och kommande chock-höjningar

    // Martha i Nangiala

    SvaraRadera
  11. Och här kommer tydligt svar på tal om man tror att "allt är som vanligt" i hyresrätten.

    Hyrorna kommer att dra iväg. Bara hyresgästföreningen och RL som låtsas som det regnar. Rena rama fantasivärlden de lever i.

    http://boendetrygghet.blogspot.com/2009/07/fortsatta-dimridaer-fran.html

    SvaraRadera
  12. den 6 juli 2009
    Fortsatta dimridåer från hyresgästföreningen
    Vi har i ett tidigare inlägg kritiserat Hyresgästföreningen Region Stockholm för att de på sin hemsida sprider lögner om bibehållet hyrestak och allmännyttans hyresnormerade roll i framtiden.

    Nu har man ändrat på sidan med ”Frågor och svar om systematiserad hyressättning”. De helt felaktiga formuleringarna ”Allmännyttan förblir hyresnormerande för privata fastigheter. Det finns ett hyrestak.” har strukits.

    Men det står fortfarande inledningsvis på sidan att ”Hyresgästföreningen däremot vill att allmännyttans hyror ska var normerande för alla hyror … ” Den formuleringen är vilseledande för den ger intrycket att föreningen vill bibehålla nuvarande hyrestak vilket inte är med sanningen överensstämmande.

    Hyresgästföreningen har föreslagit att alla förhandlade hyror, således både allmännyttiga och privata, ska vara normerande i framtiden. Eftersom privathyrorna i Stockholm ligger en bra bit över hyrorna i allmännyttan så kommer den framtida ”hyresnormen” att ligga högt över dagens hyrestak, åtminstone 15–20 procent enligt seriösa bedömningarHyresgästföreningen fortsätter att sprida dimridåer kring sina förslag. De vågar helt enkelt inte stå för sina ståndpunkter.


    http://boendetrygghet.blogspot.com/2009/07/fortsatta-dimridaer-fran.html

    SvaraRadera
  13. Till båda bloggarna:

    Om man följt bloggarna så verkar det finnas "blinda fläckar" på båda sidorna.

    Ja-sidans är den ekonomiska planen, det är svårt för en amatör att peka på några direkta fel men framför allt månadsavgifterna ser väldigt låga ut med tanke på vad kvarteret kostar att köpa och vad dom ligger på i andra föreningar. Var ligger hemligheten? Man får visserligen köpa "billigt" jämfört med marknadsvärdet men den vinsten är ju inlåst tills dess man säljer.

    Nej-sidans är det förslag som Hyresgästföreningen och SABO lämnade till regeringen i våras och som känns mycket värre än Stockholmsmodellen om det skulle bli lag av det. En affärsmässigt driven allmännytta utan självkostnadskrav där kommunen får ta ut vinst och använda till vad som helst och där allmännyttans hyresledande roll urvattnas känns oroväckande. Visst. det har inte blivit lag ännu men Odell gjorde vågen, han blev säkert helnöjd över att "parterna" tog hand om den heta potatisen han annars hade suttit med i valrörelsen nästa år. Har inte sett att det diskuterats så mycket som det borde men jag kanske har missat något?

    Känns just nu lite som ett val mellan pest och kolera, tyvärr. Kanske varje sida kunde reda ut eller åtminstone kommentera sin blinda fläck?

    SvaraRadera
  14. Tjena Markus!
    Grym blogg, klart Linjalen ska ombildas, och fort ska det gå. Hoppas vi syns på gymmet ;)
    Mv
    Robban

    SvaraRadera
  15. Raxe:
    Vaddå blind fläck? Planen är granskad och är med beröm godkänd.
    Månadsavgiften och insatserna hålls nere med lån som sedan betals av när vi säljer tomma lägenheter. Dessutom så kommer upphandlingarna av tjänster bli mycket billigare än med Stockholmshem.

    Fastigheten är besiktigad och inga dolda fel hittades.

    De låga räntorna gör att kapitalkostnaderna sjunker rejält. Troligtvis så kommer räntorna aldrig mer att stiga till de nivåer som rådde på 90-talet och under hösten 2008. Politikerna vågar helt enkelt inte genomföra höjningar när så många medborgare sitter med stora lån.

    SvaraRadera
  16. Du Skriver den 11 augusti 2009 18:51
    "HGF försöker lugna medlemmarna med att hyrorna fortfarande ska förhandlas men detta i sig ger ju inget garanti för något alls"

    Vill bara lägga till att de privata hyresvärdarna(hyreshajar) kommer att få vara med i de förhandlingarna enligt förslag som Hyresgästföreningen och de allmännyttiga bostadsföretagens organisation SABO gemensamt lagt fram för regeringen
    /MVH

    SvaraRadera
  17. Ställde en fråga till Johan Johansson på RL sida han behagar ej svara så jag skickar in den här han kanske läser den här.

    Fråga till Johan Johansson du har i tidigare inlägg skrivit kommer ej ihåg exakta ordalydelsen men vill minnas att det löd ungefär som "jag betalar hellre till en vindsdrivande allmännyttan än till en vinstdrivande bank"
    Håller du fast vid det ?
    Eller mins jag fel?.
    Tycker själv att det är en stor skillnad när man skall flytta(och säljer) eller när man dör.(barnen ärver)
    /MVH

    SvaraRadera
  18. Johan Johansson / Rädda Linjalen12 augusti 2009 kl. 21:15

    Jag är ju inte hemma och vakar vid datorn jämt, men jag hoppas att Markus är anständig nog att publicera mitt svar på föregående kommentar. Då Markus själv fått sin lägenhet i Linjalen via Bostadsförmedlingen finns det rimligtvis en del saker han borde hålla med mig om. Kommentaren finns även att läsa på Rädda Linjalens blogg:

    Jag har ingen aning om vad du menar eller om det är något jag skrivit. Men ja, jag står gärna för den åsikt du skickar på mig.

    Jag betalar mycket hellre för utbyggd allmännytta, barnomsorg eller kulturhus före bonusar och fallskärmar för redan överbetalda bankmänniskor. Helst av allt betalar jag gladeligen för kostnaden för själva allmänyttan, som vi alla har haft mycket nytta av.

    Skulle Linjalen bli ombildat kommer vi alla att betala räntor på omfattande och höga föreningslån. Jag vill inte tänka på mitt boende som ett spekulationsobjekt. Jag planerar varken för flytt eller för att dö. Jag trivs här och vill bo kvar. Däremot vill jag gärna att min son skall ha en allmännytta att kunna bo i utan att vara miljonär.

    Att BRF Linjalens ekonomiska kalkyl är allt annat än säker kan du vända dig till vem som helst utanför den innersta ombildarsekten för att få bekräftat.

    Att flera i styrelsen och många ombildningsivrare har flytt, försäljning och vinst iframför ögonen är en tveklös sanning. Även om den förnekas. Bara det tycker jag ärbedrägligt. Det vore bättre om man åtminstone hade kurage nog att vara rakryggat ärliga och säga som det är - att man vill ombilda, sälja och lämna de som är kvar att reda ut ett ekonomiskt kaos. Att många av de som hojtar högst inte har en tanke på vad som händer med kvarteret eller oss som vill bo kvar här.

    Ärligt talat så tänker jag inte, och är inte särskilt intresserad av pengar. Jag vill bo, betala vad det kostar och ägna livet åt viktigare saker. För mig är kärlek, vänner och glädje betydligt viktigare saker än pengar - och jag tycker ärligt talat lite synd om dem som hänger upp hela sin tillvaro på något så tråkigt som stålar. Jag vet att jag definitivt inte är ensam om att tycka på det sättet i det här kvarteret.

    Samtidigt innebär inte det att jag inte begriper något om pengar. Jag är utbildad företagsekonom med redovisning som huvudinrikitning. Men det har sina själ att jag inte arbetat med saken särskilt mycket. Jag är inte tillräckligt intresserad - men nog kan jag se igenom en dålig ekonomisk kalkyl om det hotar att beröra mitt och mina grannars liv. Det är det som är aktuellt just nu.

    För övrigt tycker jag att mina personliga åsikter är ointressanta i sammanhanget. Det är inte jag, och inte Rädda Linjalen som vill ändra boendeform för det dryga tusental människor som bor här. Inte många av oss i kvarteret har erfarenhet av ekonomi, så jag anser att BRF Linjalen medvetet försöker dupera folk i Linjalen att göra en affär som kan sluta i personlig katastrof för många som bor här.

    Är det svar nog på din fråga?

    Johan Johansson / Rädda Linjalen

    SvaraRadera
  19. Nu är jag nog kartlagd så det räcker. Johan J har till och med tagit reda på hur jag fått min lägenhet! Imponerande. Lite obehagligt, men ändå duktigt.

    Återigen kommer det upp att man vill ha allmännyttan kvar för att ens barn ska få någonstans att bo. Vill man bo i Stockholm kan man räkna med att bo hemma till man är minst 40 år om man vill köa till en hyreslägenhet. Jag och min sambo hade tur när vi fick den här lägenheten. Lyckliga/olyckliga omständigheter gjorde att vi kunde få lägenheten med bara 17 års kötid. För den som ställer sig i kö idag är kön mycket längre. Den enda chansen för den som flyttar hemifrån idag att få en lägenhet i innerstan är att köpa den. Om man inte är beredd att betala stora pengar för svarta kontrakt förstås.

    Johan behöver inte förklara att han inte är intresserad av pengar. Det vet vi alla redan. Rädda Linjalens mål är att förhindra att vi profiterar på allmänna tillgångar. Synd är dock att man försöker få alla andra i området att gå miste om sitt livs tveklöst bästa affär bara för att man själv tycker att en god ekonomi är något klandervärt.

    Att Johan inte planerar för framtiden anser han vara själ nog att beröva sina grannar den bästa affär de någonsin kommer få chansen att göra.

    Den påstådda "sanningen" att flera i styrelsen och många andra har flytt, försäljning och vinst iframför ögonen har naturligtvis ingen grund. Nu är det panik i Rädda Linjalen och man påstår precis vad som helst. Jag har pratat med ganska många som är för ombildningen. Givetvis nämns det ekonomiska som en stor fördel, eftersom det är den absolut bästa affär man kan göra under ett liv. Ingen har dock ens nämnt ordet flytt. Samtalen handlar bara om hur vi efter en ombildning kan förbättra området. Både för oss som vill köpa och för de som önskar bo kvar som hyresgäster. Om man säger så till mig som är väldigt för ombildningen har jag mycket svårt att man skulle ge en annan version till Johan Johansson.

    För att vara någon som inte är intresserad av ekonomi så är det ju imponerande att kunna såga en ekonomisk plan som är gjord av ekonomer och jurister och dessutom med beröm godkänd av Boverket.

    För övrig är det staten som äger SBAB där de flesta av oss kommer att låna sina pengar. Den eventuella vinst banken gör på våra lån går då till folket. Dvs tillbaka till oss själva.

    Nej, jag håller inte med om mycket av det Johan säger. Det enda vi har gemensamt är nog att vi båda brinner för det här med ombildningen. På helt olika sätt.

    SvaraRadera
  20. "För övrigt tycker jag att mina personliga åsikter är ointressanta i sammanhanget. Det är inte jag, och inte Rädda Linjalen som vill ändra boendeform för det dryga tusental människor som bor här. Inte många av oss i kvarteret har erfarenhet av ekonomi, så jag anser att BRF Linjalen medvetet försöker dupera folk i Linjalen att göra en affär som kan sluta i personlig katastrof för många som bor här.

    Är det svar nog på din fråga?"

    Nej hur vet du detta?
    "sluta i personlig katastrof för många som bor här"
    Varför finns ej samma omsorg för de betalningsvaga här i Linjalen som ej kommer att klara de nya marknadshyrorna som med största sannolikhet och gränsande visshet kommer.
    Om jag själv kom på obestånd ekonomiskt och ej klarade banklånen så kan jag sälja med ca 40% vinst (och kan skratta hela vägen till banken) men om jag ej klarar marknadshyrorna måste jag bara lämna lägenheten utan kapital.

    Ser på nyheterna att i kväll att den amerikanska centralbanken Federal Reserve beslutade på onsdagen att lämna målet för dagslåneräntan, Fed funds, oförändrat inom intervallet 0,0- 0,25 procent. Bra nyheter för låntagare kom ihåg att det ej är farligt att ta lån utan det är farligt att ge lån. Något som SBAB tänker på när de ger lån och ser lägenheten i linjalen som en stor säkerhet och lånar till hela beloppet till låg ränta som du kan binda i fem år och då slippa någon höjning av din boendekostnad och i vissa fall få en sänkning av nuvarande hyreskostnad.

    SvaraRadera
  21. Billig demagogi tillskriva motståndare till sin egen ståndpunkt som giriga människor som bara tänker på stålar och att dupera folk medan man själv(Johan Johansson) skriver att "För mig är kärlek, vänner och glädje betydligt viktigare saker än pengar" Så du är en fin människa med fina åsikter medan motståndarna inte är det.

    Lite pompös och uppblåst är du väl om du tänker efter.... skulle folk i Brf ej tycka att kärlek, vänner och glädje är viktigt.

    SvaraRadera
  22. "Med beröm godkänd av boverket". Innebär det att boverket har ankomststämplat den ekonomiska planen. Vari ligger berömmet?

    SvaraRadera
  23. Anonym den 12 augusti 2009 23:54

    Det ligger i uttalandet "Det här är en av de bästa ekonomiska planer vi har sett"

    SvaraRadera
  24. Flera gången har belåningsgraden för föreningen tagits upp och jämförts med andra föreningar. Nej-sidan brukar hävda att föreningen är belånad över taknocken och måla upp skräckscenarier där föreningen inte skulle kunna få ytterligare lån om något oförutsett skulle hända.

    Om man jämför föreningslån + lån för uteblivna insatser (462 Mkr enl den ekonomiska planen) med taxeringsvärdet (672 Mkr) så är belåningsgraden ca 69% vilket tydligen är högt. Å andra sidan hävdar Stockholmshem att det erbjudna priset på 1100 Mkr ska motsvara marknadsvärdet för fastigheten om man sålde kvarteret till en privatvärd och då blir belåningsgraden 42%.

    Tycker det låter konstigt om banken skulle ge lån baserat på ett värde som är en rent kameral konstruktion avsedd att utgöra underlag för beskattning och inte på det värde som fastigheten faktiskt skulle ha vid en försäljning. Någon som vet vad t ex SBAB säger om saken och om det har gjorts en bankvärdering av kvarteret?

    SvaraRadera
  25. Det har gjorts en bankvärdering av Linjalen i januari. Värderingen gjordes på uppdrag av SBAB. SBAB bestämde att lånetaket för fastigheten är 540 miljoner.

    SvaraRadera
  26. Tack för att ni står på gården och hjälper oss som varit lite osäkra. Vi uppskattar det. Själv tyckte jag det var väldigt obehaglig på informationsmötet i aulan senast när några motståndare skrek och betedde sig illa. Därför hade jag nog inte gått på ett sådant möte igen. Det här är mycket bättre. Fundera på om man fortfarande är osäker på något och sedan i lugn och ro få prata om det och räta ut frågetecken. Jag har fått svar på mina frågor nu och jag har jag också pratat med flera arbetskamrater som bor i bostadsrätt. Alla stortrivs. När jag berättat att vi håller på och ombildar har i stort sett alla sagt: Men gud vilken tur du har. Grattis.

    Jag gick inte på stämman förra gången för att jag inte varit så insatt. Nu har jag lärt mig mycket mer. Den här gången röstar jag ja. Hoppas att ni andra kommer på stämman och röstar ja ni också.

    SvaraRadera
  27. Johan Johansson, du säger att flera ur styrelsen har flytt......? Vilka syftar du på?

    MVH/ Johanna

    SvaraRadera
  28. Flera ur styrelsen har flytt för ögonen skrev han faktiskt, så nu det blev nog ett litet misstförstånd.

    Ett litet missförstånd blev det nog när han skrev texten också. Eller missförstånd och missförstånd. Han hittade på alltihop helt enkelt.

    SvaraRadera
  29. Ja, det är ju lätt att påstå en massa saker för att vilseleda människor, det har ju Rädda Linjalen visat med all önskvärd tydlighet. Härskarteknikernas mästare skulle kunna bli en ny titel......... Subtila påståenden som lätt passerar obemötta och tas för sanningar utan någon som helst grund.

    Jag undrar också om Johan Johansson menar att alla som säger att dem vill köpa och bo kvar ljuger? Jag vill köpa för att ha råd att bo kvar!!!! Ljuger jag?

    Jag är så trött på att anklagas för att vara lögnare när jag säger att jag vill köpa för att ha råd att bo kvar. Jag tar inte lätt på lögner eller att människor anklagar andra för att ljuga, men tydligen har vissa människor i Rädda Linjalen inga som helst problem med detta.

    / Johanna

    SvaraRadera
  30. Jag lovar dig Johanna att du kommer att ha råd att bo kvar om du inte köper!!

    Om du köper har du däremot INGEN ANING om hur det blir.

    SvaraRadera
  31. Ett anonymt löfte från en nej-sägare om att Stockholmsmodellen inte kommer att få några konsekvenser. Jag undrar vad det är värt när fogden knackar på dörren? Men Rädda Linjalen lovar ju att det inte blir några problem, så dom kanske skjuter till mellanskillnaden...

    Det enda vi vet egentligen är att det blir dyrt om vi INTE ombildar. Och att vi sparar en sisådär 3000 kr i månaden om vi gör det. Om framtiden kan vi bara gissa. Och det känns tryggare att gissa med en ekonomiskt grund som boende i allmännyttan ofta saknar. Nu får vi den serverad på ett silverfat. Någon som vill ha?

    SvaraRadera
  32. RE: Anonym en 14 augusti 2009 22:16

    JA TACK! jag vill!.... om jag bara fick chansen. Men den turen ni har har vi inte fått.

    Någon som vill byta sin 3:a i linjalen med min - jag bor också på söder, men i ett hus som inte skall säljas. Stockholmshem som värd.

    Jag tar gärna erat erbjudande om någon vill byta med mig! Grym chans!

    Någon som vill byta till min allmännyttiga lägenhet?

    .Leif.

    SvaraRadera
  33. Ett anonymt löfte om att jag kommer att ha råd att bok kvar om vi inte ombildar i långa loppet har jag svårt att ge något för. Men om du ger mig namn och diskuterar frågan kanske det skulle kännas bättre....... Har du läst på om stockhomsmodellen?

    /Johanna

    SvaraRadera
  34. Sedan kan jag bara hålla med Marcus om att det är riktigt obehagligt hur Johan Johansson och Rädda Linjelen luskar i sina grannars privatliv. Hur Marcus fått sin lägenhet, var folk sover vad kommer näst......? Ska man inte få känna sig trygg i sitt eget hem, detta är riktigt obehagligt själv är jag uppvuxen på landet med korna runt knuten, aldrig har jag behövt oroa mig för att grannar spionerar. Det har jag inte gjort här heller förrän, det där avslöjandet om spionaget och angiveriet om var 5 grannar utövade sin dygnsvila.

    Hur moraliskt riktigt är det att ta till vilka metoder som helst för att smutskasta BRF?

    / Johanna

    SvaraRadera
  35. Hej!

    Jag tycker att vi ska ha lite musik också, det lockar uppmärksamhet till vårt bord. I helgen blir det visst fint väder då skall vi vara ute och "synas".

    Tycker också att om du bor i tex en 3:a så skall du få ett infoblad om just det. Vi vet ju vilken lägenhetsstorlek alla har.

    Tack för mej!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.