onsdag 12 augusti 2009

Därför vill jag ombilda!

Vi är många som bor här, och det finns många olika anledningar till varför man vill ombilda till bostadsrätt. Vi har olika ålder, bakgrund, yrken och intressen. Någon vill ha en bättre sammanhållning i området, en annan vill att underhållet ska bli bättre och en tredje kanske bara vill ha den ekonomiska tryggheten det ger att köpa sin lägenhet.

_

I den här tråden kan du berätta varför just du vill att vi ombildar Linjalen. Att det blir upprepningar är ofrånkomligt och spelar ingen roll. Varför vill just du att vi ombildar Linjalen?

12 kommentarer:

  1. När jag och min sambo flyttade hit var vår lägenhet i mycket dåligt skick. Vi har själva bekostat ommålning av hela lägenheten och lagt in nya golv för att kunna trivas, och det gör vi. I köket ser det dock väldigt tråkigt ut. På vissa ställen är mattan så trasig att man ser stora delar av det ursprungliga golvet under mattan, för att ta ett exempel. Stockholmshem har meddelat de inte kommer göra något åt detta. Det skulle kosta en del för oss att få köket i det skick vi vill ha det. Pengar som är spårlöst försvunna den dag man flyttar. Ska vi göra den investeringen i en hyresrätt som vi bara har till låns? Vi vet inte.

    Om vi ägde vår bostadsrätt skulle det vara ett lättare beslut. Allt man då gör i lägenheten för att förbättra skicket och öka trivseln ökar då också värdet på lägenheten. Den dag man flyttar, för det gör nästan alla förr eller senare, kommer man man få tillbaka de pengar man lagt ner. Och förmodligen mycket mer därtill. Det blir alltså lönsamt att hålla sin lägenhet i bra skick. Detta kommer att öka trivseln avsevärt då de flesta kommer lägga mer av både tid och pengar på att ta hand om sina lägenheter.

    Jag har alltid velat bo i bostadsrätt, men har aldrig haft ekonomin att köpa den storlek på lägenhet jag behövt. En trea på 87 kvm kostar idag ca 3,5 miljoner, och det har jag ingen möjlighet att betala. Att nu få möjligheten att köpa lägenheten för 2,3 miljoner gör det möjligt. Det är en unik möjlighet som de flesta bara kan drömma om. Utöver att man får ekonomisk möjlighet att köpa lägenheten får man dessutom ett stort övervärde i lägenheten. Det skulle ge en enorm ekonomisk trygghet om man skulle behöva flytta i framtiden. Att de låga räntorna gör att boendekostnaden dessutom sänks med flera tusen kronor varje månad ger möjlighet att lägga undan pengar.

    Dessutom är jag orolig för den framtida hyresutveckligen i innerstan. Det spelar ingen roll om vi kallar det marknadshyror, systematiserad hyressättning eller något annat. Om hyresgästernas värderingar ska lägga nivån på hyrorna blir det dyrt. Sannolikt väldigt dyrt med tanke på hur många som vill bo i innerstan och är beredda att betala för det. Om vi som bor i Linjalen själva äger Linjalen driver vi området till självkostnadspris och och behöver inte finansiera fastighetsjättars vinster.

    Jag har alltid bott i hyresrätt. När jag besöker vänner som bor i bostadsrätt förundras jag alltid över hur rent, snyggt och välskött det är, och då menar jag inte bara i lägenheterna utan också utanför och i trapphusen. Man tar bevisligen bättre hand om det man gemensamt äger. Dessutom upplever jag att de som bor i BR har bättre kontakt med sina grannar. Detta blir en naturlig konsekvens av att man gemensamt, efter förmåga, hjälps åt att sköta om sitt hus. Så vill jag också ha det.

    Markus Göthe
    36 år, jobbar som butikschef

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag heter Lisa, 31 och bor i 79:an i en etta med ett jättekök. Målat om har jag redan gjort men jag vill så gärna fixa till lägenheten så den passar mig bättre. Ett nytt kök, modell bar och med bardisk med sittplats. Nya golv, upp med sängen på förvaringutrymmen i alkoven etc... massor av idéer. Hur många inredningstidningar som helst har jag. Den bästa är dock en duschkabin som jag träffade på i Hamburg på ett hotel. Strålar från alla håll och kanter, belysning. Ett mini SPA ska jag ha i badrummet. Jag har kollat upp duschbainen och den finns i Sverige. Kostar en del men det är det värt om det blir bostadsrätt. Klädkammare kan bli hur bra som helst. Jag har precis börjat ett nytt jobb som betyder att jag är borta varannan månad. Med brf kommer jag att ha "råd" att låta min lägenhet stå "jobbmånaden". Med hyra på nästa 4000 så känns det lite tufft att den bara står. Andrahand är lite svårt. Hur ska jag då finansiera detta. Låna från SBAB och så gräva där man ev har pengar. Mamma har ex bosparat i HSB i alla år så där finns det nästa 50.000. Det finns ett arv från "Bestemor" i Norge som har varit lite "öronmärkt". Nu åker dom med. Jag har också jobba extra sedan det blev aktuellt med ombildning, så lite finns det. Jag kommer också att slippa mammas tjat om att börja pensionspara (känns lite ruggit när man är 31). Nu investerar jag i en "pensionsförsäkring" som heter dugar. Jag kommer inte att bli någon sämre hyresvärd än Stockholmshem. Faktum är att det blir ingen skillnad än tidigare mellan mina grannar och mej. Det är bostadsrättsföreningen som blir hyresvärd och där är jag bara en medlem som väljer en kvalificersd styrelse. Jag är uppvuxen i bostadsrätt I Kista vet hur nära till besluten det är. Vi är en hel generation som sommarjobbade i föreningen med att måla staket och redskapbodar. Det var en fas i livet. Jag passerade Kista i somras och så då att det var en nya generation 14-16 åringar som var igång. Kul.
    Lisa i 79:an.

    SvaraRadera
  3. För min del handlar det mest om att det känns bättre att rå sig själv än att vara dräng hos Stockholmshem, företrädd av olika organ som t ex Hyresgästföreningen och föremål för politiska nycker.

    SvaraRadera
  4. Håller med anonym 3:16
    Hyrorna vet man aldrig var de hamnar. Räntor däremot verkar ligga på en skön och stabilt låg nivå.Gillar dessutom att månadsavgift och insats är så pass moderata med tanke på priset. Min JA-röst har ni alla gånger.

    SvaraRadera
  5. Ekonomin är mitt största skäl till varför jag röstar JA. Som intresserad av ekonomisk historia och samhälle så har jag kommit fram till att vi måste köpa och driva kvarteret själva. Det är ett enormt misstag om vi låter politikerstyrda Stockholmshem AB sno åt sig vinsterna av vår hyra. Vår hyra höjs hela tiden och hyresgästföreningen har svikit hyresgästerna och gått med på marknadshyror. Valet står i dag mellan bostadsrätt eller marknadshyror. Vi är dumma om vi inte köper. Jag är rädd att många är lurade idealister som fortfarande tror på allmännyttan. Det är synd om det är så. Varför vara statare när vi har chansen till ett bättre boende och äga kvarteret tillsammans? jag ser inget moraliskt fel i att äga kvarteret med mina grannar. Det är värre att skänka vinsten till politekerna som har gjort skattelättnader på de svagas bekostnad. Köp kvarteret!

    SvaraRadera
  6. Jag har bott här i kvarteret sedan februari 1982. Jag o min familj stortrivs här. När vi flyttade in ingick elen i hyran o man hade reparations"fond", om man inte utnyttjade sina rättigheter till t.ex målning av köket fick man en check från Stockholmshem till jul. Mycket har förändrats sedan dess.
    Jag har varit med i styrelsen i kvarterets lokala hyresgästförening i några år, men klev ur då jag märkte att inget hände efter samrådsmöten med Sthlmshem, kvarteret sköts inte om. Under de år jag var med i styrelsen har jag inte en enda gång varit på ett bomöte där hyresgästerna har varit nöjda med Sthlmshem. Men nu har de visst ändrat uppfattning.
    Och vilka kan bo kvar när Stockholmsmodellen börjar göra sig påmind (för det kommer den att göra)? Vi kommer få väldigt höga hyror och de pengarna går inte till oss hyresgäster.
    Jag vill att vi ombildar för att det är äntligen en chans att påverka vårt boende o göra kvarteret till det vi vill. Jag har velat bo i bostadsrätt, men vi har aldrig tidigare haft råd. Jag vill kunna renovera lägenheten men inte till gagn för Sthlmshem. Nu har vi chansen o dessutom få lite trygghet bakom ryggen. Snälla alla goda grannar låt oss inte missa denna CHANS.
    Om vi inte tar den nu, bor vi snart i ett getto.
    Marianne Norgren Fahlén, 53 år, kansliföreståndare

    SvaraRadera
  7. mina barn får något att ärva. jag får ett kapital. jag får aldrig en möjlighet att låna och köpa en liknande lägenhet på den öppna marknaden. Vi tjänar mycket på att köpa. Om jag inte skulle få lån så är det ju billigare att hyra BRF. jag missunnar inte mina grannar som kan tjäna pengar att göra det. Det är väl kul när folk som annars inte har chans kan uppfylla drömmar?

    SvaraRadera
  8. Varför skulle jag, som ensamstående, 40-åring, hårt heltidsarbetande vilja köpa min 1:a?

    1. Jag har inte lika mycket pengar som nej-sägarna verkar ha. De vill ha marknadshyror och det blir för dyrt för mig. Då måste jag flytta. Jag vill hellre ha kvar mångfalden på söder.

    2. Om jag blir sjuk eller arbetslös och får svårt att försörja mig. Då kan jag i alla fall sälja bostaden och flytta ut ur innerstaden.

    3. Nej-sägarna har säkert sina privata pensionsförsäkringar. Sånt har jag inte råd med. Att äga min bostad blir min pensionsförsäkring. Hur kommer det sig att nej-sägarna i solidaritetens namn, tar sig rätten att beröva mig ett liv efter pensionen?

    SvaraRadera
  9. Hej, här kommer min kommentar, i form av en sångtext jag skrivit:


    Vi flytt int/2009
    (Melodi: My Bonnie)

    se flyttlasset smyger runt hörnet
    se flyttlasset står vid vår knut
    när hyrorna marknadsanpassas
    så kastas vi ut utan prut

    men:
    vi flytt int, vi flytt int - vi flytt int, vi vill ha bostadsrätt
    vi flytt int, vi flytt inte, vi måste ju ha bostadsrätt


    det finns ju den fromma förhoppning
    det finns ju den frommaste bön
    att om vi är snälla och blundar
    ska trygghet bli vår vackra lön

    men:
    vi flytt int, vi flytt int - vi flytt int, vi vill ha bostadsrätt
    vi flytt int, vi flytt inte, vi måste ju ha bostadsrätt


    profiten går fram som en ångvält
    profiten går fram som en tromb
    om vi inte genast tar över
    blir hyran en tickande bomb

    men:
    vi flytt int, vi flytt int - vi flytt int, vi vill ha bostadsrätt
    vi flytt int, vi flytt inte, vi måste ju ha bostadsrätt


    profiten regerar vår riksdag
    profiten den styr överallt
    det enda vi har är oss själva
    så nu måste vi satsa allt

    så:
    vi flytt int, vi flytt int - vi flytt int, vi vill ha bostadsrätt
    vi flytt int, vi flytt inte, vi måste ju ha bostadsrätt


    se flyttlasset smög bort runt hörnet
    det flyttlass som stod vid vår knut!
    till hyror med marknadsanpassning
    vi svarade nej resolut!

    och:
    vi flytt int, vi flytt int - vi flytt int, nu har vi bostadsrätt
    vi flytt int, vi flytt inte, för nu har vi ju bostadsrätt!

    Dennis Renfors
    (Boende i Linjalen)

    SvaraRadera
  10. En framsynt böna på Söder
    sa: -Kom igen mina systrar och bröder
    Kristallkulan spår höjda hyror vart år
    Nu tar vi och ombildning stödjer!
    Poet för ombildning av Linjalen

    SvaraRadera
  11. Ha-ha, så jag har en poetkollega i Linjalen! Ta och snacka med mig nån gång, så jag vet vem du är. Du kanske har fler dikter? *L*
    Du känner igen mig på att jag är en av de längsta i bostadsområdet.

    Dennis Renfors

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.