onsdag 1 april 2009

Tag ställning - idag gäller det!

Vilken sida som sagt eller gjort vad i processen är inte vad vi ska ta ställning till på stämman ikväll. Det vi röstar om är vilken boendeform vi önskar. Vill vi låta Stockholmshem fortsätta förvalta Linjalen på samma sätt som dom gjort i många år, då röstar vi nej. Vill vi ta över och själva bestämma hur vår egen och Linjalens framtid ser ut, då röstar vi ja!

Ett par risker vi tar med att fortsätta hyra av Stockholmshem är att vi står inför kraftiga hyreshöjningar (ingen vet när och hur mycket) och att lägenheterna får fortsätta förfalla utan underhåll för att maximera bolagets vinst. Vi har ingen möjlighet att själva ta beslut som rör vårt boende i Linjalen. Dessutom står vi helt utanför den "bostadskarriär" som de som äger sitt boende gör.

Risken med att köpa sin lägenhet är att räntan går upp i framtiden. Senast igår meddelade statsministern att den ekonomiska krisen är fördjupad, vilket borgar för att räntorna kommer att hållas väldigt låga under lång tid, vilket också ger oss mycket låga boendekostnader. I framtiden kommer räntan att gå upp (ingen vet när eller hur mycket). Men vi måste då också ta hänsyn till att inflationen ökar och därmed minskar värdet på våra lån. Dessutom är värdet på lägenheten långt högre än det vi behöver låna.

I framtiden kommer det antagligen att bli dyrare för alla att bo i Stockholms innerstad. Oavsett om höjningen beror på marknadsanpassde hyror eller höjd ränta kommer några att behöva byta till ett billigare boende. Den som då måste flytta från sin hyresrätt har formodligen betalt 100.000-tals kronor i hyra för sitt boende genom åren. Dom pengarna är borta och av detta får man ingenting tillbaka. Den som flyttar från en bostadsrätt av samma anledning, som dessutom är köpt till underpris vid en ombildning, kommer att göra en stor vinst och har därför en mycket stabil ekonomisk grund att gå vidare ifrån.

Att rösta ja och köpa sin lägenhet är inte att göra ett "klipp" - det är att investera i områdets och sin egen framtid!

Vid omröstningen ikväll avgör vi vår framtid. Både vad gäller vårt boende i Linjalen, men också vår ekonomiska trygghet. Vi får köpa våra lägenheter för ett pris som är långt under marknadsvärdet. Röstar vi ja kommer säkerligen några att sälja, göra en ordentlig vinst och flytta härifrån. De flesta kommer att bo kvar - men då i vårt eget område. Och där är det vi själva som beslutar om hur området ska underhållas och utvecklas. Ett område där de boende har inflytande kommer att ge ett större engagemang och trivsel. Ett sådant område skulle iallafall jag vilja bo i!

Det är du som avgör. Hur vill du ha det?

21 kommentarer:

  1. Som jag ser det har jag ingen ekonomi i dag. Jag äger inget mer än mina möbler och mina kläder. Väggarna som jag målar är inte mina egna, golvet jag går på är nog inte fackmannamässigt så det skulle Greger (vår förvaltare) rynka på näsan åt. Nu har vi chansen att få äga våra egna hem. Det här är förmodligen min enda möjlighet att komma in på bostadsmarknaden och lämna hyresmarknaden (som ser mer och mer ut som ett sjunkande skepp. Något jag så gärna vill. Att avvakta är inte att vara klok. Det är att missa en otrolig möjlighet som förmodligen inte kommer igen.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår din synpunkt men tänk också på att den vinst du får i att omvandla inte kan tas ut om du inte flyttar till en mindre lägenhet eller till en hyresrätt. Ett alternativ är istället att köpa en bostadsrätt. I vilket fall som helst måste du ta miljonlån.

    Det sjunkande skeppet "hyresrätt" flyter inte bättre för att ännu fler sänker det genom att ombilda. Själv har jag inget kapital men tänker inte heller göra en bra affär på andras bekostnad. Argumentet att det bara är att hyra av Brf håller inte då många inte har förtroende för Linjalens Brf. Stockholmshem har trots allt ca 70 års mer erfarenhet.

    SvaraRadera
  3. Stockholmshem har ju lyckats låta linjalen förfalla i en massa år. Det behöver man inte 70 års erfarenhet för att fixa. Det är stort av dig att du avstår minst en miljon för att inte göra en bra affär på andras bekostnad. Det jag inte fattar är på vems bekostnad det skulle vara. Hur kan man inte ha förtroende för Linjalens Brf när det är vi som bor här som är Linjalens Brf.?

    SvaraRadera
  4. Till Anonym 23:37.

    Klargörande. Jag menar förtroende för Linjalens Brf styrelse. Jag baserar det på den information som finns tillgänglig i pressen, på internet och i min brevlåda. Jag ska vara noga med att bara uttala mig för egen räkning i fortsättningen då jag bara talar för mig själv och ingen organistaion.

    Den miljon du pratar om. Är det den miljon du tror att du får ut när du någon gång flyttar? Vart flyttar du då? Till en bostad som är en miljon billigare än den du har då antar jag.

    På andras bekostnad. Låt säga att 68% röstar JA. Då menar jag på de övriga som ville fortsätta hyra av Stockholmshem. De fick inget val, egentligen. Eller?

    SvaraRadera
  5. Om det är så att styrelsen inte har de boendes förtroende bör man rösta fram en annan styrelse. Beslutet vi tar handlar om vi vill äga vårt boende eller inte. Efter det väljer vi den styrelse vi vill ha. Nuvarande eller en annan.

    Med tanke på de faktiskt helt otroliga summor en lägenhet i Stockholms innerstad kostar idag finns det förmodligen några sätt att frigöra sin miljon, om vi antar att det är summan. Ett radhus 2 mil utanför stan kostar en dryg miljon mindre än en trea i innerstan. Och med tanke på hur stora de flesta lägenheterna är i Linjalen är det inte osannolikt att man flyttar till en mindre lägenhet någon gång.

    Problemet med omröstningar och val är ju att det finns vinnare och förlorare. Jag håller med om ditt exempel, men anta att bara 66 % röstar ja. Då får de 34 procenten behålla Stockholmshem som värd på ja-sidans bekostnad....

    SvaraRadera
  6. Lite märkligt att haka upp sig på läget just nu om man ser sitt boende som långsiktigt. Konjunkturen går upp och ned, liksom bostadsmarknaden.

    Konjunkturen gör förvisso att risken att bli av med jobbet ökar för många och i så fall blir läget surt oavsett boendeform. Då kan det kanske komma väl till pass att kostnaden för att bo i br under rådande förhållanden blir lägre än dagens hyra (om man får lån vill säga, annars blir kostnaden åtminstone inte högre så länge dagens bruksvärdessytem består).

    Om det är bostadsmarknaden man oroar sig för så är de enda som "drabbas" av dagsläget de som ev. spekulerar i att kunna sälja snabbt utan att köpa något nytt och dessa känns det inte särskilt synd om. För den som tänker bo kvar spelar dagsläget ingen större roll. Den som säljer för att köpa något annat får marknadens prisläge både på det man säljer och köper. Men med tanke på att vårt pris - även i rådande läge - tycks vara minst 10 000 kr/kvm lägre än de lägsta utannonserade priserna så bör mellanskillnaden för den som vill byta upp sig från en lgh i Linjalen bli mindre än för den som byter upp sig från något på "öppna" marknaden. Denna effekt blir större om marknadspriserna stiger.

    Att priserna på längre sikt permanent skulle sjunka under vårt ombildningspris känns ytterst långsökt - sådant hände i början av 90-talet men då var det fråga om svindyra och tveksamt belägna högkonjunkturbyggen eller avfolkningsbygder där efterfrågan på bostäder försvann. Lär ju knappast hända i ett av Södermalms attraktivaste lägen...

    SvaraRadera
  7. Svar till Ombilda Linjalen! 00:58.
    Tack för en konstruktiv dialog.
    Jag köper dina argument delvis. Men det finns andra synvinklar också. Ett exempel. Jag har en etta och kan därför inte rimligtvis leta efter en mindre lägenhet. En kollega till mig köpte nyligen en bostadsrätt på södermalm med liknande standard för en marginellt högre kostnad än det min lägenhet skulle bli värd enligt nuvarande beräkning. Jag väljer i detta läge att inte omvandla. Jag kan istället köpa en likvärdig lägenhet till ungefär samma pris
    eller välja att bo kvar i hyresrätt. Beslutet grundas främst på att det känns olustigt att göra miljonaffärer i den ekonomiska kris vi har just nu. I det läget är det på bekostnad av JA-sidan och i någras ögon egoistiskt tänkande från min sida. Jag kan ta den smällen i detta läge. Ni får fortsätta att argumentera för och försöka övertyga mig om varför vi ska ta den här risken just nu. Det är en chans till en bra affär men jag anser fortfarande att risken är för stor. Läget hade varit anorlunda om det inte hade varit en global ekonomisk kris. Konjunktur går upp och ner som sagt men global ekonomisk kris inträffar mer sällan. Argumenten för JA är inte tillräckligt starka i dagsläget anser jag.

    SvaraRadera
  8. Linjalen

    Tack själv!

    Jag börjar med att citera en bit ur ett inlägg av Fred. Han är ekonom och arbetar som placeringsrådgivare, och är mycket väl insatt i det ekomiska läget. Både i världen och i Linjalen.

    "Vi kan ju naturligtvis spekulera. Vi förutsätter att lågkonjunkturen blir oerhört utdragen. Vad händer då med räntorna? Kommer man att höja räntorna då, och försvåra ytterligare för privatpersoner och företag att betjäna sina lån? Nej, det kommer man inte att göra. Vidare kan man hävda att vi måste höja räntorna för att stärka den svenska valutan. Men varför i hela världen då? Sverige exporterar mer än vad vi importerar (60/40), varför en svag krona gör oss än mer attraktiva."

    Det finns "fördelar" med den ekonomiska krisen. Fördelen för oss och alla andra som lånar pengar är att räntan är otroligt låg. I vårt fall innebär det att vi kommer att sänka våra boendekostnader när vi köper våra lägenheter. När konjunkturen i framtiden vänder och räntan börjar gå upp, så kommer också inflationen att vara tillbaka. Inflationen äter upp våra lån.

    I vårt fall finns det "bara" en sak i den globala finanskrisen som kan påverka negativt, som jag ser det. Det är att risken finns att några boende kommer att bli av med sina jobb. Det är en väldigt stor sak för den som drabbas, men med tanke på hur låga boendekostnader vi får med den otroligt låga räntan under krisen kommer man nog att klara sig ändå. Och om man inte klarar den lägre boendekostnaden efter en ombildning så skulle man tyvärr inte ha klarat av den högre hyran heller. Och om man behöver sälja och flytta från sin BR av den anledningen så får den som blivit av med jobbet ett kraftigt ekonomiskt tillskott som då kommer att vara mycket välkommet.

    Men vet aldrig vad som händer på arbetsmarknaden. Jag tror att jag är trygg i min anställning. Om jag var mer orolig för min ekonomiska framtid skulle jag vara om möjligt ännu mer angelägen att ta chansen till att köpa min lägenhet, men tanke på den ekonomiska trygghet det skulle ge mig.

    /Markus

    SvaraRadera
  9. Det har varit flera inlägg där man menar att man bara kan göra en vinst om man flyttar. Visst, man får pengarna då, men du vet ju ändå om att du har den vinsten i ditt boende även om du bor kvar. Värdet finns där ändå! Någon skrev om detta så bra den 29 mars. Det var ett svar till en annan person som funderade kring ungefär samma sak. Jag citerar det här nedan och hoppas att du som skrivit det inte har något emot det.

    "Du gör en jättebra affär. Du får köpa din lägenhet till reapris. Och även om det inte ger dig en miljon i handen idag, så kommer det att göra det en dag. De flesta bor inte kvar på samma ställe hela livet. Och när du en gång flyttar kommer du vara väldigt glad att du fick chansen att köpa din lägenhet.

    Någon gång flyttar du säkerligen. Barnen flyttar ut och du behöver något mindre. Ni får barn och ni behöver något större. Du blir gammal och flyttar till ett äldreboende (vilken pensionsförsäkring!). Mycket händer under livets gång. Även om du köper för att bo kvar är chansen mycket stor att du någon gång flyttar härifrån. Om du skulle bo kvar för alltid ärver dina barn en fin lägenhet som är värd ganska mycket pengar."

    SvaraRadera
  10. Boendekostnaden blir lägre skriver ni i flera argument.
    Men är det VERKLIGEN så?

    Jag ta ett lån på 2,7 miljoner kronor.Har ingen kontantinsats. Jag tjänar INTE mycket pengar.

    Igår var det någon på mötet som hade räknat ut med eran kalkyl, att hans boendekostad år 11 skulle bli 17.000 kr. För en 4:a.

    Är det LÄGRE boendekostad?? Och nu pratar jag då inte först året, utan för oss som vill bo kvar.

    SvaraRadera
  11. Ulf Lindberg, Åsögatan 642 april 2009 kl. 10:54

    Jag och min familj har valt att bo i hyresrätt hos allmännyttan – istället för i bostadsrätt hos ekonomisk förening därför att:

    Vi då har möjlighet att successivt och okomplicerat byta till fler mindre hyresrätter i takt med att barnen flyttar hemifrån – istället för att anlita mäklare, sälja, ansöka om nya stora lån och köpa dyra bostadsrätter.

    Om vi behöver underhåll, reparationer, service eller utbyte av sanitets- och vitvaror i lägenheten; så ringer vi bara ett telefonsamtal – istället för att vi själva jämför priser och kvalitet och tar banklån eller väntar tills vi har råd att köpa den tjänst eller vara vi behöver.

    Vi vill ha en hyresvärd med utbildning i, kompetens för och erfarenhet av att yrkesmässigt upphandla varor och tjänster samt förhandla och avtala om villkor kopplade till förvaltningen av fastigheten – istället för att äga andel i (eller hyra av) en organisation där huvudsakligen frivilliga lekmän på sin fritid skall bygga upp den kompetens och erfarenhet som krävs för att sedan löpande ansvara för en kvalificerad fastighetsförvaltning.

    Vi vill investera i trygga sociala miljövärden – istället för att spekulera i osäkra ekonomiska förväntningsvärden.

    Vi vill betala en månadsavgift till ett allmännyttigt bostadsbolag med uppdrag att använda resurserna för förvaltning av sina boendemiljöer – istället för att betala en månatlig ränta till ett vinstdrivande låneinstitut med uppdrag att använda resurserna för avkastning till sina aktieägare.

    Vi tycker också att det är viktigt att hyresrätten får finnas kvar som boendeform i alla städer, stadsdelar och områden; för att behålla valfriheten och motverka boendesegregationen samt därigenom upprätthålla och stärka demokratin och mångfalden i samhället.

    SvaraRadera
  12. Anonym 10:06

    Inte ens om man skulle binda räntan i 10 år framåt och dessutom amortera 2250 kr i månaden skulle man komma upp i den månadskostnaden. Det vore mycket intressant att höra hur någon kommit fram till den helt osannolika månadskostnaden.

    Jag vet inte vad som menas med vår kalkyl. Jag misstänker att exemplet räknats ut av företrädare för Rädda Linjalen. Dom vill till varje pris få de boende att rösta nej, och skyr för det inga medel. Genom att hitta på en ränta som man då påstår ska gälla år 11 kan kan man få fram precis den månadskostnad som passar ens syfte med "informationen". I det här fallet vill man skrämma de boende till att rösta nej ikväll.

    Om du trycker på länken "Bolånekalkyl 3:a SBAB" uppe i högerkanten kan du räkna ut månadskostnaden vid olika räntor och månadsavgifter. Har du inte en 3:a kan du bara ändra lånebeloppet och månadsavgiften som redan är ifyllda till det som gäller för dig. Länken går till SBAB:s hemsida. Det är bättre att du själv fyller i dina uppgifter och får fram månadskostnaden än att jag gör det. Gör du det själv vet du vad som är sant. SBAB har ingen part i vår ombildning och måste givetvis anses som helt trovärdiga. Litar du inte på SBAB kan du göra samma kalkyl hos vilken bank som helst.

    Mitt tips - dubbelkolla argumenten som du tar ditt beslut på. Rädda Linjalen skyr som sagt inga medel vad det gäller att förhindra ombildningen. Eftersom deras argument vid en granskning faller platt till marken förstår jag inte vad syftet med motståndet egentligen är. Det enda dom säger i beskrivningen av sin blogg är att dom "inte vill profitera på allmänna medel" Deras mål är alltså uttryckligen att förhindra de boende att göra en bra affär vid vårt köp av allmänna medel. Hade man varit öppen med att detta var syftet hade jag kunnat respektera det. Den skrämselpropaganda dom nu bedrivit i månader har förlorat alla proportioner, och det verkliga syftet nämns aldrig.

    Den som tagit sitt beslut på sakliga grunder och själv dubbelkollat uppgifter som presenterats kommer att ta rätt beslut, vare sig det blir ja eller nej.

    Den som röstar nej efter att lyssnat på Rädda Linjalens propaganda kommer sannolikt att bli mycket bitter besviken i slutändan. Sedan kommer vi ha ett helt liv att fundera på vilket Linjalen vi kunde ha fått om förnuftet fått råda. För det här är chansen vi har. Förmodligen kommer den inte åter.

    Kom och rösta ikväll. Och för Linjalens och de boendes framtid - rösta JA

    SvaraRadera
  13. Anonym 10:06:
    Alla kalkyler över boendekostnaden bygger på antaganden om t ex räntor, anslutningsgrad (d v s hur många som köper sin bostadsrätt vid en ev ombildning) och hur många lägenheter som blir tillgängliga för försäljning per år. Kalkylerna i den ekonomiska planen bygger på de förutsättningar som redovisas där (räntesats, 73% anslutningsgrad, 3 lediga lgh/år o s v). Den som kommit fram till andra boendekostnader än vad som framgår av den ekonomiska planen måste ha ändrat förutsättningarna för kalkylen. Alla försök att sia om läget så långt fram i tiden som år 11 kommer förstås att bygga på ganska osäkra antaganden. Räntan kan ha hunnit gå upp och ner många gånger liksom konjunkturen och bostadsmarknaden, rena marknadshyror kan ha införts så att vi alla blivit "överbjudna" av folk som erbjudit sig att betala högre hyra än vi har råd med, lyxrenoveringar kan ha givit värden möjlighet att fördubbla hyran, husen kan ha rasat ihop... ingen kan veta helt säkert så långt fram i tiden.

    Jag planerar också att bo kvar och är positiv till ombildning av främst två skäl;
    För det första vore det skönt med friheten att fixa sin lgh och området som man vill utan att riskera vare sig oönskade lyxrenoveringar eller krav på återställare.
    För det andra vill jag slippa den opåverkbara osäkerhet om de framtida hyrorna som jag bedömer som mycket värre än osäkerheten om ränteutvecklingen.
    Vi vet var hyrorna kommer att ligga 2009 och 2010 men därefter vet vi ingenting. Även om renodlade marknadshyror inte förespråkas officiellt av något parti så verkar de flesta bostadsforskare vara överens om att trenden pekar mot att det kommer att bli betydligt dyrare än idag att bo centralt. Och den dagen det blir dags att rusta upp ordentligt kan det bli en enorm skillnad i boendekostnad beroende på om husen ägs av en brf där alla har intresse av att hålla nere avgifterna så mycket som möjligt jämfört med om de ägs av en hyresvärd med intresse av att öka avkastningen. Det finns åtskilliga exempel på hur såväl allmännyttiga som privata värdar (trots hyreslagens krav på boendeinflytande) med hänvisning till "standardhöjningar" som de boende inte efterfrågat i samband med upprustningar lyckats höja hyrorna med 100 procent eller mer.

    Att boendekostnaden under förutsättningar som JAG bedömer sannolika (men här måste alla göra sin egen bedömning) dessutom verkar hamna under även nuvarande hyror gör ju inte saken sämre för mig som inte har flyttplaner.

    SvaraRadera
  14. Kostnader

    Dessa skräckexempel på månadskostnad saknar ju helt och hållet någon substans. Här några exempel med olika räntesatser på vad lånet skulle kosta:
    --------------------------------------------
    Exempel 1
    Lån 2.700.000 kr
    Ränta 2%
    Räntekostnad 54.000 kr
    Ränteavdrag 30% -16.200 kr
    Nettokostnad för lånet 37.800 kr

    Nettokostnad för lånet per månad = 3.150 kr.

    --------------------------------------------
    Exempel 2
    Lån 2.700.000 kr
    Ränta 5%
    Räntekostnad 135.000 kr
    Ränteavdrag 30% -40.500 kr
    Nettokostnad för lånet 94.500 kr
    Nettokostnad för lånet per månad = 7.875 kr.

    --------------------------------------------
    Exempel 3
    Lån 2.700.000 kr
    Ränta 8%
    Räntekostnad 216.000 kr
    Ränteavdrag 30% -64.800 kr
    Nettokostnad för lånet 151.200 kr
    Nettokostnad för lånet per månad= 12.600 kr.


    VIKTIGT ATT NOTERA!
    Reporäntan som är bankernas viktigaste jämförelseränta när de prisätter lån har sedan den infördes 1994 i snitt legat på 5%. Då är toppen på mitten av 90-talet med i beräkningen då reporäntan under några månader var uppe i hela 8%. Tar vi ett snitt de senaste 13 åren är snitten 3,25%. På detta skall givetvis bankernas marginal på lånet läggas på. Den kan räknas till 0,5-1% ytterligare. Värt att nämna är att bankernas marginaler har pressats ytterligare de sista fem åren, till stor del av SBAB:s uppdrag på den svenska bolånemarknaden.

    För den som är orolig över ränteutvecklingen kan alltid binda sina lån på 10 år (f.n ca 4,5% i bolåneränta).

    Exempel 1
    Lån 2.700.000 kr
    Ränta 2%
    Räntekostnad 54.000 kr
    Ränteavdrag 30% -16.200 kr
    Nettokostnad för lånet 37.800 kr

    Nettokostnad för lånet per månad = 3.150 kr

    --------------------------------------------
    Exempel 2
    Lån 2.700.000 kr
    Ränta 5%
    Räntekostnad 135.000 kr
    Ränteavdrag 30% -40.500 kr
    Nettokostnad för lånet 94.500 kr
    Nettokostnad för lånet per månad = 7.875 kr

    --------------------------------------------
    Exempel 4
    Lån 2.700.000 kr
    Ränta 4,5%
    Räntekostnad 121.500 kr
    Ränteavdrag 30% -36.450 kr
    Nettokostnad för lånet 85.050 kr
    Nettokostnad för lånet per månad = 7.088 kr

    Lägg därtill till avgiften till bostadsrättsföreningen.

    Jag anser att vi nu har en fantastisk möjlighet att påverka vårt boende samt göra en otroligt bra affär. Jag hoppas därför innerligt att vi rösta JA ikväll!

    SvaraRadera
  15. Ulf Lindberg, Åsögatan 642 april 2009 kl. 13:48

    Var och en skall naturligtvis följa sin egen övertygelse inför kvällens köpstämma. Men läs gärna på lite innan stämman - förslagsvis på DN:s bostadsrättsskola; om boendeformen och vanliga missförstånd (http://www.dn.se/bostad/upprop-i-bostadsrattsskolan-1.345703); om ekonomiska kalkyler (http://www.dn.se/bostad/se-upp-for-gladjekalkyler-1.350459); om rättigheter och skyldigheter (http://www.dn.se/bostad/koparen-ager-inte-lagenheten-1.355865); om ansvar och roller (http://www.dn.se/bostad/hall-koll-pa-styrelsen-1.611314).
    Om man röstar för en ombildning, är det viktigt att man bestämt sig på goda grunder och känner sig säker och trygg med sitt beslut.

    Jag och min familj känner oss både säkra och trygga med vårt ställningstagande MOT en ombildning.

    SvaraRadera
  16. Eran kalkyl är den som kommit i brevlådan, jag litar inte ett dugg på det ni säger..tyvärr.

    SvaraRadera
  17. Anonym 13:59:
    Den kalkyl som gäller officiellt är den som finns i den av myndigheterna granskade ekonomiska planen. Var och en bör göra sin egen bedömning av om kalkylen bygger på rimliga antaganden. Effekterna av ränteförändringar på det egna lånet kan lätt undersökas på det sätt som beskrevs ovan i detta inlägg.

    Alla övriga kalkyler som cirkulerat under processen bör betraktas med stor skepsis eftersom de sannolikt är framtagna i opinionsbildande syfte och kan bygga på vilka antaganden som helst.

    SvaraRadera
  18. Vilken kalkyl är det du menar? Rädda Linjalens eller bostadrättsföreningens?

    Du vet hur mycket du behöver låna och vad månadsavgiften är. Jag rekommenderar dig att kolla med din bank vad räntekostnaden blir. Det går att göra mycket enkelt via nätet. Länken "Bolånekalkyl 3:a SBAB" uppe i högerkanten är en snabblänkt till kalkylen hos SBAB. Fyll bara i siffrorna som gäller för dig så får du svart på vitt vad som gäller. Inga antaganden eller fantasier, bara fakta.

    Anonym 11.46 har annars räknat ut månadskostnaden för några olika räntefall. Där är det heller inga antagande med i bilden. Enkel matematik. Fakta.

    SvaraRadera
  19. Bra exempel här ovan om räntekostnaden. Att binda räntan till 4,5 procent på 10:e år kan ju var ett jättebra alternativ om man är osäker på hur man klarar räntehöjningar framöver. Månadskostnaden blir ju inte alls farlig då.

    Vi ses snart. Hoppas vi röstar ja ikväll. Jag är säker på att vi gör vår livs affär.

    SvaraRadera
  20. Hmmm.... Jag har faktiskt trott att räntekostnaderna skulle bli mycket högre. Det är den information jag fått från Rädda Linjalen. Men jag gjorde en kalkyl själv och såg exemplen i tidigare inlägg. Jag har varit osäker, men nu i sista stund har jag bestämt mig för att rösta FÖR en ombildning.

    SvaraRadera
  21. Jag är alldeles övertygad om att vi gör en bra affär om vi röstar för! en ombildning. Vi har ju alla siffror svart på vitt att månadskostnaden inte!! kommer att skena iväg på en 50-10 års period som Rädda Linjalen försöker få oss att tro. Tror man nåt annat måste man komma från en annan planet
    //Patrik

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.