tisdag 31 mars 2009

Stort intresse för ja-sidan!

Antalet besökare på ombildalinjalen.blogspot.com sedan starten för en vecka sedan

Intresset för ja-sidan är jättestort! Sedan i söndags har över 180 personer besökt bloggen. Mer än 70 st bara idag tisdag! Intresset ökar för varje dag. Och den har bara funnits i en vecka. Det känns väldigt bra inför torsdagens stämma.

Nej-sidan fortsätter sin propaganda med påhittade argument och personangrepp. Jag har tyvärr blivit tvungen att plocka bort ett antal inlägg som innehåller personangrepp på styrelsemedlemmar.
-
Nej-sägarnas taktik är väldigt tydlig - man tar något, vad som helst, och blåser upp det som en jätteskandal. Sedan tar det en vecka för de som är lite kritiska att genomskåda bluffen. Då kommer nästa "skandal", och så håller det på. Detta gör att nej-sidan hela tiden har initiativet och ja-sidan hela tiden måste försvara sig mot många gånger helt vansinniga påståenden. Det hela kan kännas väldigt barnsligt, men tyvärr är det effektivt. Ja-sidan måste hela tiden försvara sig, och får aldrig tillfälle att föra fram sina argument. Den som är passiv och bara lyssnar hör bara nej-sidans argument och någon som tvingas försvara sig. Tänk efter - känner du igen det jag beskriver?

Det glädjer mig mycket att så många hittat hit och skrivit många intressanta och tänkvärda inlägg. Det är knappt två dygn kvar till stämman. Många har säkerligen redan bestämt sig, men för den som fortfarande inte gjort det finns nu betydligt mer verklighetsbaserad information att tillgå - på den här sidan. Fler inlägg kommer hela tiden. Jag vill också tacka dig som satt upp lappar med bloggens adress i portar och på anslagstavlor. Den som är osäker får lättare att bestämma sig om han eller hon förstår att vi är många på ja-sidan och att vi har tagit vårt beslut på sakliga grunder. Intresset för den här sidan visar tydligt att ja-sidan är stark! Privatpersoner som skriver brev som dom för egna pengar kopierar upp i 455 exemplar, och sedan delar ut, tyder också på ett otroligt engagemang. Fantastiskt!

Jag vill också passa på att tacka styrelsen för allt jobb dom lagt ner. Trots månader av personliga påhopp har dom fortsatt jobba för att ta Linjalen in i samtiden - till gagn för oss alla som bor här. Det måste ha varit tufft!

Stämningen är nu spänd mellan nej-sägarna och ja-sidan. Så är det ofta vid ombildningar. Sedan glöms det fort, och också många som röstat nej på på stämman brukar köpa sina lägenheter när ombildningen är ett faktum. Eftersom också många på nej-sidan i efterhand brukar se de uppenbara fördelarna med att köpa sin lägenhet hoppas jag att den här bloggen kan få några att tänka till lite extra redan innan stämman. Utgången är långt ifrån klar och varje ja-röst är otroligt viktig!
-
Du som inte är helt säker på att du kan komma på stämman - skriv en fullmakt! En utebliven röst räknas som en röst för nej-sidan.

9 kommentarer:

  1. Jag undra en sak, som jag inte har hittat svaret på någonstans.
    Får vi reda på svaret direkt på Torsdag?
    Vem räknar rösterna?

    Malin.

    SvaraRadera
  2. Vad jag förstått så får vi besked redan på stämman. Vem som räknar röster vet jag inte men tydligen så röstar vi på stämman om justeringsmän för rösträkningen. Något som kan vara bra är nog att rösta fram någon som är ganska opartisk i frågan för att slippa diskussion om att det inte gått rätt till.

    SvaraRadera
  3. Det kanske finns någon från Styrelsen som kan svara.

    Malin.

    SvaraRadera
  4. Nu var jag tvungen att plocka bort ytterligare ett inlägg som innehöll personangrepp. Nu får det räcka!

    I bostadsrättsföreningen bestämmer vi själva vilka som sitter i styrelsen. Jag har inte alls dom erfarenheter av nuvarande styrelse som vissa ger uttryck för, men om vi som bor i området inte är nöjda med styrelsen vi har byter vi helt enkelt ut dom. Det är de boende själva som väljer vilka som sitter i styrelsen.

    Att göra ett gigantiskt arbete med att möjliggöra ombildningen för oss alla och samtidigt behöva försvara sig mot allehanda beskyllningar och påhopp är nog väldigt, väldigt jobbig. Måhända har någon groda hoppat ut i någon pressad situation, det låter jag vara osagt.

    Vilken sida som sagt eller gjort vad är dock inte det vi ska ta ställning till på torsdag. Det viktiga nu är att ta ställning till vilken boendeform vi önskar. Vill vi låta Stockholmshem fortsätta förvalta Linjalen på samma sätt som dom gjort i många år, eller vill vi ta över och själva bestämma hur vår egen och Linjalens framtid ser ut?

    Ett par risker vi tar med att forstätta hyra av Stockholmshem är att vi står inför kraftiga hyreshöjningar (ingen vet hur mycket)och att lägenheterna får fortsätta förfalla utan underhåll för att maximera bolagets vinst. Vi har ingen möjlighet att själva ta beslut som rör vårt boende i Linjalen. Dessutom står vi helt utanför den "bostadskarriär" som de som äger sitt boende gör.

    Risken med att köpa sin lägenhet är att räntan går upp i framtiden. Senast igår meddelade statsministern att krisen är fördjupad, vilket borgar för att räntorna kommer att hållas väldigt låga under lång tid, vilket också ger oss mycket låga boendekostnader. I framtiden kommer räntan att gå upp (ingen vet hur mycket). Men vi måste då också ta hänsyn till att inflationen ökar och därmed minskar värdet på våra lån.

    I framtiden kommer det antagligen att bli dyrare för alla att bo i Stockholms innerstad. Oavsett om höjningen beror på marknadsanpassde hyror eller höjd ränta kommer några att behöva byta till ett billigare boende. Den som då måste flytta från sin hyresrätt har formodligen betalt 100.000-tals kronor i hyra för sitt boende. Dom pengarna är borta och av detta får man ingenting tillbaka. Den som tvingas flytta från en bostadsrätt av samma anledning, som dessutom är köpt till underpris vid en ombildning, har en mycket stabil ekonomisk grund att gå vidare ifrån. Att rösta ja och köpa sin lägenhet är inte att göra ett "klipp" - det är att investera i sin egen framtid!

    SvaraRadera
  5. Intressant. Ett stort intresse för bloggen ombildalinjalen likställs med ett stort intresse för att rösta JA på stämman.

    Jag ser inte den kopplingen.

    SvaraRadera
  6. Linjalen

    Det var väldigt intressant att det var det enda du hade synpunkter på i inlägget.

    Att intresset är stort för ja-sidans argument är uppenbart. Hur folk sedan röstar visar sig imorgon.

    Det jag hoppas på är bara att folk kritiskt granskat de argument Rädda Linjalen lagt fram. Ni har kört stenhårt på något "avslöjande" tills ni blivit överbevisade om att ni hade fel. Då har ni gått på nästa. Tyvärr tror jag ändå att ni lyckats skrämma upp många med denna taktik.

    Det senaste och förhoppningsvis sista var ju nyheten att Svensk Fastighetsförmedling sågade vår ekonomiska plan. Det faktum att Svensk Fastighetsförmedling känner sig tvungna att gå ut med en skriftlig dementi och korrigera era påståenden till alla hushåll borde få en och annan att fundera över era metoder.

    Ett annat exempel var er nyhet att ingen mäklare säljer lägenheter i Ringen pga föreningens ekonomiska upplägg som godkänts av Urban W. Detta var inte sant, eftersom man hittar lägenheter i Ringen på mäklarnas hemsidor. De mäklare som inte sålde lägenheter gjorde det valet pga att den dåvarande styrelsen är misstänkt för ekonomisk brottslighet.

    I och med att detta visade sig vara lögn föll också argumenten för att Urban W som godkänt vår ekonomiska plan är en inkompetent myglare, vilket gärna påstås på den andra bloggen. Att han är mycket erfaren och har varit med om en mängd ombildningar, och dessutom tycker att en ombildning av Linjalen är en väldigt bra affär gillas inte av nej-sidan.

    Listan kan göras längre, men nu är det som det är, och de boende tar sitt beslut imorgon. Som sagt så hoppas jag bara att många kritiskt har granskat nej-sidans argument. Och ja-sidans också för den delen!

    Jag tycker att jag har gjort det, och då är valet väldigt lätt!

    SvaraRadera
  7. Linjalen igen

    Nu är det nog bara du och jag kvar som sitter uppe och bloggar!

    Såg i ett annat inlägg du skrev att du inte företräder Rädda Linjalen, vilket jag förutsatte när jag skrev inlägget ovan.

    Den kortkorta versionen av samma inlägg är väl bara att vi får hoppas att folk har bildat sig en egen uppfattning utifrån fakta och ingenting annat. Oavsett om man sedan valt ja eller nej.

    SvaraRadera
  8. Jag tror jag skrev att jag inte företräder någon organisation. Jag är politiskt oberoende skriver inte för någon annans räkning än mig själv. Jag medger att jag i tidigare kommentarer har sagt "många anser" och så vidare. Jag ångrar detta och ska försöka att inte uttala mig för andra än mig själv i fortsättningen. Jag är dock inte ensam om detta misstag. När det gäller åsikter kan jag sympatisera med den ena eller andra grupperingen men det betyder inte att det jag skriver är något uttalande för exempelvis Rädda Linjalens eller Hyresgästföreningen. Idag är första gången jag kommenterar ombildningen. Mitt främsta argument emot ombildning i dagsläget är, som jag skrivit tidigare, den globala ekonomiska krisen vi befinner oss i nu. Jag önskar att de som är för ombildning kan kommentera det och inte i vida ordalag tala om konjunktursvängningar.

    SvaraRadera
  9. Jag råkade lägga kommentaren i fel tråd, så jag kopierar den hit också.

    Jag börjar med att citera en bit ur ett inlägg av Fred. Han är bankekonom och arbetar som placeringsrådgivare, och är mycket väl insatt i det ekomiska läget. Både i världen och i Linjalen.

    "Vi kan ju naturligtvis spekulera. Vi förutsätter att lågkonjunkturen blir oerhört utdragen. Vad händer då med räntorna? Kommer man att höja räntorna då, och försvåra ytterligare för privatpersoner och företag att betjäna sina lån? Nej, det kommer man inte att göra. Vidare kan man hävda att vi måste höja räntorna för att stärka den svenska valutan. Men varför i hela världen då? Sverige exporterar mer än vad vi importerar (60/40), varför en svag krona gör oss än mer attraktiva."

    Det finns "fördelar" med den ekonomiska krisen. Fördelen för oss och alla andra som lånar pengar är att räntan är otroligt låg. I vårt fall innebär det att vi kommer att sänka våra boendekostnader när vi köper våra lägenheter. När konjunkturen i framtiden vänder och räntan börjar gå upp, så kommer också inflationen att vara tillbaka. Inflationen äter upp våra lån.

    I vårt fall finns det "bara" en sak i den globala finanskrisen som kan påverka negativt, som jag ser det. Det är att risken finns att några boende kommer att bli av med sina jobb. Det är en väldigt stor sak för den som drabbas, men med tanke på hur låga boendekostnader vi får med den otroligt låga räntan under krisen kommer man nog att klara sig ändå. Och om man inte klarar den lägre boendekostnaden efter en ombildning så skulle man tyvärr inte ha klarat av den högre hyran heller. Och om man behöver sälja och flytta från sin BR av den anledningen så får den som blivit av med jobbet ett kraftigt ekonomiskt tillskott som då kommer att vara mycket välkommet.

    Men vet aldrig vad som händer på arbetsmarknaden. Jag tror att jag är trygg i min anställning. Om jag var mer orolig för min ekonomiska framtid skulle jag vara om möjligt ännu mer angelägen att ta chansen till att köpa min lägenhet, med tanke på den ekonomiska trygghet det skulle ge mig.

    /Markus

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.