torsdag 30 april 2009

Ny köpstämma!

Nu är det klart att det blir en ny köpstämma! Anders W lämnar över till Eva Fee som tills vidare tar över som ordförande i Brf Linjalen. Stämman blir av i slutet av augusti.

Nu finns bland annat följande att läsa på Brf Linjalens hemsida:

"Därför har många medlemmar hört av sig till styrelsen och krävt en ny köpstämma. Då det handlar om fler än vad som krävs enligt stadgarna måste vi genomföra en och vi har beslutat att hålla den i slutet av augusti. Då kan alla i lugn och ro under sommaren väga för och emot och besluta sig för hur de skall rösta"

"Eftersom motståndet mot ombildningen, till skada för föreningen, fokuserats på ren förföljelse av ordföranden personligen har han och styrelsen gemensamt beslutat att Eva Fee tar över ordförandeskapet tills vidare"

http://www.brflinjalen.net/

26 kommentarer:

  1. VARFÖR i slutet av augusti och inte nu..är det inte väldigt jobbigt för alla parter att vänta ända tills dess?
    Hela sommaren ska man tänka på detta?

    SvaraRadera
  2. Ja jag håller med!

    Vill inte alla få detta ur världen, få ett resultat?

    Går det att få reda på hur många det var som ville ha en ny köpstämma?

    SvaraRadera
  3. Brf måste hinna komma ut med tydlig och lättbegriplig information, både om vad som gäller för den som köper och om vad som gäller för den som blir kvar som hyresgäst. För mycket oklarheter har funnits tidigare. Vem kan exempelvis få lån, och vem får inte lån? Det är ingen idé att hålla en stämma idag när ingen ytterligare information kommit ut till de boende.

    Lägger man den i slutet av augusti vet alla att det är det bara blir den köpstämman och inga fler. Man slipper spekulationer om ytterligare stämmor.

    Minst 10 % av medlemmarna i bostadsrättsföreningen har önskat en ny stämma. Det senaste jag hörde var 270 medlemmar, så då är det ju minst 27.

    SvaraRadera
  4. Glädjande nyheter! Nu har vi en ny resa framför oss. Vad kan vi göra för att det ska bli bättre denna gång? Vi kan väl försöka få till en lista här på tråden om vad som behövs för att det ska kunna bli ett gynnsammare utfall i augusti?
    Ett par punkter från mig:
    1. Styrelsen: måste arbeta med bättre information oftare. Lättare sagt än gjort, dessutom vore det bra om det gick att få till snyggare information rent grafiskt och textmässigt, det påverkar trovärdigheten. Jag har viss förståelse för dem som avstod att rösta då man måste känna tillförlit till att styrelsen klarar sitt uppdrag. Hemsidan var under all kritik. Styrelsen måste lyckas engagera fler av medlemmarna, där har RL lyckats mycket bättre. Samtidigt är jag inte avundsjuk över deras situation med personpåhopp och många timmars slit.
    2. Bundsförvanter och "best practise". Exempel: Vad gjorde Fältöversten bättre? Det finns ju fler stora föreningar som ombildats sista åren, kan vi ta kontakt med dem? (Just Fältöversten kanske är för infekterad.) Andra bundsförvanter kan vara allianspolitiker, några av dem i stadshuset måste fortfarande stå upp för ombildningar. Precis som RL har socialdemokratin (presskonferensen) och Hyresgästföreningen såväl som vänstermusiker bakom sig, kanske vi kan finna några röster som står bakom oss?
    3. Fastighetsmäklare. Vi kan be flera av dem värdera typobjekt i föreningen. De kan även granska den ekonomiska planen.
    4. Fastighetsägarnas förening. De propagerar öppet för hyreshöjningar/marknadshyror och borde ha alla skäl i världen att inte låta Hyresgästföreningen propagera ostörda. Vi vet att delar av infon från HGF var väldigt polariserad och närmast drömbilder från deras sida. Hyresgästföreningen i stort har vikt ner sig ifråga om differentierade hyror, frågan är vilken nivå det blir.
    5. Banker och bolåneinstitut. Kan vi be om tydligare information, inte bara lockrop från styrelsen att alla kan få osv? Är det inte bättre att vara tydlig med vad som krävs, så inte RL kan vrida på det och hävda något annat?

    Jag hoppas vi kan få en diskussion om vad som kan göras bättre, och hur vi går vidare. Det är bråttom nu!

    Med vänliga hälsningar Johannes B

    SvaraRadera
  5. Nu har det negativa gänget börjat hänga ut tyg. Det tycker jag vi i det sköna gänget också borde göra.
    Något vitt har väl alla hemma? Jag vet inte om någon använt den färgen förut. Annars borde brunt vara ledigt.

    SvaraRadera
  6. Vitt är upptaget kan jag säga upplysningsvis. Det handlade då om Hornsgatans avgaser...

    SvaraRadera
  7. Mycket svalt intresset för att hänga ut gröna trasor. Det blev nog inte vad dom hade hoppats på direkt. Vi som är för kan ju bara låta bli att hänga ut något. Jag och väldigt många med mig har redan gjort det!

    SvaraRadera
  8. Igår stod det ngt om att hänga ut röda fanor på din blogg. Sen försvann inlägget. Vad hände?
    Tycker själv att rött inte är den lämpligaste färgen för oss. Brunt kan däremot vara ok som tidigare föreslagits,
    / Glad 54:a

    SvaraRadera
  9. Härligt!
    Nu är vi på G!
    RÖSTA JA FÖR EN OMBILDNING AV LINJALEN!!!

    SvaraRadera
  10. När jag deklarerade och från min balkong mot Siargatan kunde se den feststämning som rådde utanför Skatteverket på kvällen den 4 maj funderadejag så här. Våra lägenheter, även de små är väldigt välplanerade tycker i varje fall jag. Efter det bortförhandlade underhållsskyddet så är det väl inte helfräscha. Vem vill betala för en omtapetsering i åratal, pengar som dessutom läggs på hyranoch därmed ökas i takt med Stockholmshems höjningar. JAg har själv tapetserat om sovrummet.

    MEN, nu kommer det - tänk om jag vid nästa års deklaration sitter i egen bostadsrätt som jag renoverat precis som jag vill ha det och får göra ROT-avdrag på arbetskostnaderna. Det skulle kännas som en stor frihet. Låt oss alla som vill uppleva den lyckan. Att själva få bestämma över vårt boende.

    SvaraRadera
  11. Vore bra om vi var eniga om färgen på vår fana. Först var det rött och sen var det brunt. Om jag måste välja här så kör jag med brunt men vill veta att alla är med på det. Blått skulle också kunna vara ett alternativ?

    /Glad 54:a

    SvaraRadera
  12. Rädda linjalens grönflaggning får nog liknas vid ett fiasko. Trots väldigt många uppmaningar att hänga ut gröna flaggor är det bara ett fåtal som gjort det. Jag tror personligen inte att ja-sidan skulle lyckas särskilt mycket bättre, och då är det nog bättre att låta bli. Bättre att låta de gröna skynkena multna bort medan vi istället koncentrerar oss på att informera om hur bra det kan bli om vi får bo i bostadsrätt. Det är vad jag tycker.

    SvaraRadera
  13. Få tillbaka den goda stämningen i Linjalen – låt alla få det boende de själva önskar!
    Stämningen i kvarteret är infekterad och den dåliga stämningen accelererar i takt med att Rädda Linjalen trappar upp den med grönflaggning, spioneri på grannar och försök till utstängning från kvarterslokalen för brf-anhängare (i allt utom sann demokratisk anda). Man har inte förstått att många i fastigheten faktiskt vill köpa sina bostäder, precis som många vill fortsätta hyra. Man fortsätter att skylla allt på styrelsen och har inte förstått att vi som begärt en ny köpstämma är kapabla att tänka och agera själva och har valt styrelsen som vårt ombud!
    Ett fortsatt nej efter köpstämma 2 kommer inte göra att stämningen förbättras. Linjalens 40-årsjubileum i september kommer bara bli ett patetiskt spektakel och en förtäckt segerfest för Rädda Linjalen. Om vi låter det ske!
    Det enda sättet att få alla nöjda och glada och låta den enskilde hyresgästen att få det boende man önskar är att rösta ja till ombildning!
    • Låt den som vill köpa sin lägenhet i Linjalen göra det: Rösta JA till köp!
    • Låt den som vill fortsätta hyra sin lägenhet göra det: Rösta JA till köp!
    • Du som inte har bestämt dig och vill få en andra chans och sex månaders betänketid att kanske köpa efter köpstämman …eller kanske inte…. : Rösta JA till köp!
    Som hyresgäst hos Brf har man samma rättigheter och skyldigheter som hos vilken hyresvärd som helst. Den enda skillnaden mot att bo i allmännytta eller hos privatvärd är att man kommer att få en mer välskött fastighet och grannar som bryr sig om huset.
    Vem som helst som besökt ett hus ägt av en bostadsrättsförening kan konstatera att de är mer välskötta, har mindre klotter och skadegörelse, trevligare trapphus mm. Allmännyttans hus från miljonprogramstiden är inte direkt kända för detta, inkl Linjalen.
    Vem som helst som försökt byta sin lägenhet vet att man ofta möts av skeptiska kommentarer som ” var som helst på Söder men inte Linjalen” . Att bilda Brf skulle ge kvarteret en helt annan status vilket även skulle komma hyresgäster till godo. Vi skulle kunna få kontroll över kostnaderna och inte behöva betala för underhåll till andra eftersatta hus i Stockholmshems bestånd. Även detta skulle komma de som vill fortsätta hyra till godo.
    Vi som bor i Linjalen är alla vanliga människor med vanliga inkomster med ett och samma intresse: Vi vill bo i Linjalen för vi trivs här – trots den öststatsinspirerade fasaden. Vi som vill köpa gör det inte av spekulationsintresse och de flesta av oss har definitivt inte råd att köpa en bostadsrätt någon annanstans på Söder. Men vi är trötta på Stockholmshems eftersatta underhåll och centralstyrda regler för inre underhåll till ockerpriser.
    Glöm inte att bostadsrätten härstammar från den kooperativa folkrörelsen!
    BRF – kooperativt ägande för gemensam nytta!
    BRF – ett trevligare boende för både bostadsrättsinnehavare och fortsatta hyresgäster!

    SvaraRadera
  14. Tack Gunilla för ett bra och sakligt inlägg.
    /Pelle

    SvaraRadera
  15. Fredric i 82:an6 maj 2009 kl. 23:39

    Som Ni säkert kunnat se blev den gröna "flaggningen" inte en stor majoritet, såsom Olof Fryklöf skrev på RLs blogg. När jag i går förmiddag (5/5) räknade de gröna tygbitarna, kom jag upp i ca 40 st. lägenheter. Dessa 40 lägenheter är alltså vad JFF(Johansson, Fryklöf och Fredh) kallar en majoritet av de boende i Linjalen!!?

    Låt nu de som bor i dessa ca 40 lägenheter bli hyresgäster i ett ombildat Linjalen, så lägger vi energin på att få med oss de drygt 200 som inte röstade...och de 200 som redan röstat ja en gång.

    Nu eller aldrig…….
    RÖSTA JA FÖR EN OMBILDNING AV LINJALEN!!!

    //Fredric

    SvaraRadera
  16. Gunilla:
    Bra sammanfattat!

    Man kan lägga till att den som köper slipper oroa sig för politiskt initierade förändringar i hyressättningssystemet.
    Trots att Koch-utredningens åtminstone tillfälligt tycks vara neutraliserad så fortsätter Hyresgästföreningens arbete för "systematiserad hyressättning" enligt HGFs hemsida. Vill man läsa om vilka hyresskillnader mellan inner- och ytterstad som systemet resulterat i där det införts så finns det rapporter om detta på HGFs hemsida.

    HGF nämner själva Malmö som ett av exmplen på det man vill införa i Stockholm och där är skillnaden drygt dubbelt så stor som i Stockholm idag. Så betydligt större framtida hyreshöjningar än genomsnittet för centrala lägen är ingen vågad gissning. Den som fortsätter hyra "drabbas" i och för sig men det gäller oavsett vem som äger fastigheten eftersom samma hyressättningssystem gäller för alla.

    MEN innan köpstämma 2 hålls måste föreningens ekonomiska förutsättningar utredas ordentligt. För att det ska vara intressant att ombilda måste den skonomiska planen vara tillräckligt robust för att klara av realistiska drifts-, ränte- och underhållskostnader utan att föreningen hamnar i likviditetsbekymmer och utan månadsavgifterna drar iväg mer än vad hyrorna skulle ha höjts i motsvarande situation. En sådan plan behöver upprättas - eller åtmistone utvärderas - av proffs som inte har ett egenintresse av att få till stånd en ombildning. Och inte minst viktigt; planen måste förklaras och diskuteras utförligt med de boende.

    SvaraRadera
  17. Gunilla:

    VARFÖR ska man rösta Ja till köp om man vill bo kvar som hyresgäst?

    Jag tror inte man har det bra som hyresgäst i en brf, jag blir orolig över det.
    Det har hänt flera olika saker med hyresgäster i en brf.

    Och jag har mkt svårt att tänka mig att denna styrelse kommer att behandla hyresgästerna här med respekt.
    Tänk om det går dåligt för föreningen, vem vill man då "bli av med"?

    Det har och är så mycket bråk och tjafs här nu så jag har så svårt att se att det skulle bli bra sen.
    Om jag nu röstar Ja och bor som hyresgäst, hur blir jag då behandlad?
    Självklart oerhört svårt att svara på men tänkvärt.

    SvaraRadera
  18. Marus/Gunilla: At anklaga oss för spioneri och utestängning av brf-anhängare till kvarterslokalen är ett så solklart exempel på både lögn och förtal att vi utgår ifrån att det plockas bort omgående.

    "Var som helst men inte Linjalen" är ju också en rätt skön oneliner jag aldrig hört tidigare. Själv har jag medvetet sökt mig hit för många år sedan - och du själv flyttade ju hit alldeles nyligen.

    Johan / Rädda Lin jalen

    SvaraRadera
  19. Kära Johan!
    Jag vet inte om du har missförstått något men om du tror att "bloggmaster" Markus och jag är en och samma person så tar du fel.
    Jag flyttade hit för 7 år sedan, är det nyligen? Jag bor i min andra lägenhet i Linjalen. Den första försökte jag byta länge, men möttes gång på gång av just kommentaren "bara inte Linjalen" från bytesspekulanter. Vårt kvarter har ända sedan det byggdes haft stämpel som en av Söders lågstatusområden -det kan ingen förneka. Nu har jag haft turen att få en femma och trivs. När vi övertog den såg den ut som en nerrökt knarkarkvart. Vi har lagt ner många tusenlappar (och onödigt dyrt med Stockholmshem taxa) för att få den i beboeligt skick.

    Vad gäller tillträde till kvarterslokalen har enl uppgift låsbyte skett i lokalen och utlämning av nyckel till Brf skulle inte ske. Den informationen kan säkert vidimeras av styrelseordförande.

    SvaraRadera
  20. Att Gunilla nämner ordet spioneri är förtal, men tydligen har man iallafall så bra underättelser att man vet vilka datum grannar flyttar in "du själv flyttade ju hit alldeles nyligen". Om det gäller mig eller Gunilla är dock oklart.

    Jag hoppas att det kommer en del kommentarer som reder ut de båda frågorna om spanande på grannar och utestängningar från kvarterslokalen.

    /Markus

    SvaraRadera
  21. Gunilla - orädd Linjalenbo - ej med i styrelsen!7 maj 2009 kl. 23:45

    Svat till Anonym:
    Jag tror på att den bästa lösningen för detta kvarteret är att den som vill äga sin lägenhet får göra det och den som vill hyra får det. Det kan endast uppnås genom att fastigheten förvärvas av Brf.

    Du behöver inte oroa dig för föreningens ekonomi och möjlighet att överleva.
    Fastighetens renoveringsbehov har bedömts av ett proffs med långårig erfarenhet på området och i enlighet med standard för ombildningar. Kalkylerna är granskade av en av Boverket auktoriserad person och Brf:ens kommande ekonomi har bedömts som mycket god och absolut ingen glädjekalkyl.
    Styrelsen består av personer som flertalet bott länge i området och det finns även kompetens från tidigare brf-arbete i den. Eftersom Linjalen är ett stort område har dessutom styrelsen hela tiden framhållit att ett proffessionellt förvaltningsbolag ska sköta drift- och förvaltning av kvarteret. Inga "amatörer" ska sköta det löpande som Rädda linjalen insinuerat. Allt detta har du och jag själva hört på informationsmöten och kunna läsa i informationen.

    Jag är övertygad om att ingen blivande ägare vill sko sig på sina grannars bekostnad - eller kasta ut dem heller. Som sagt, samma rättigheter gäller!

    Om det blir ett Ja på köpstämman efter denna långa slitsamma kamp är jag övertygad om att alla brf:are är dj-ligt tacksamma, framförallt mot dem som supportat genom Ja-röst men vill hyra. Och naturligtvis utgår jag från att styrelsen lever upp till sitt uppdrag och tar hand om även hyresgästerna på ett bra sätt som utlovat. Gör de inte de byter vi ut den!

    SvaraRadera
  22. Johan Johansson / Rädda Linjalen8 maj 2009 kl. 01:00

    Markus: Jag förstår ärligt talat inte vad du menar. Var vänlig precisera dig och tala om vad det är du anklagar mig för?
    Vill du kan du maila oss på: raddalinjalen@gmail.com

    Haregott!
    Johan

    SvaraRadera
  23. Gunilla:
    Om du svarade mig (01:48 igår) angående kalkylerna så hoppas jag du har rätt. Dock tror jag att många i kvarteret liksom jag inte är ideologiskt övertygade åt endera hållet utan kritiskt utvärderar de "erbjudanden" som ett ja eller nej till ombildning innebär. För mig är det så enkelt som att jag vill ha bästa möjliga långsiktigt trygga boende till lägsta möjliga kostnad.

    En ekonomisk plan innehåller många antaganden om framtiden (räntor, frigjorda lgh, driftskostnader, renoveringsbehov...) och känsligheten för eventuella avvikelser från dessa antaganden påverkas starkt av belåningsgrad, anslutningsgrad, etc. RL kallade den ekonomiska planen för glädjekakyl och eftersom fastighetsekonomi är komplext så har jag som icke-expert inom området svårt att veta om de har vare sig rätt eller fel... Boverkets granskning säger - vad jag förstått - inget om kvaliteten hos den ekonomiska planen. De kollar bara att den är formellt korrekt.

    Jag är nog inte ensam om att tycka att detta är lite knepigt att greppa och därför tror jag att brf skulle stärka sitt case avsevärt om den ekonomiska planen var granskad av en oberoende expert som gärna även kunde medverka på ett öppet möte. OM det nu skulle vara så att Landahl Öhmans ekoplan även enligt expertisen är en glädjekalkyl vore det bra om detta kom fram så att man kan göra justeringar.

    Vad gäller besiktning så vill man ju att den ska bekråfta att det inte finns några dolda fel och duga som underlag för att beräkna underhållskostnaderna i den ekonomiska planen. Samtidigt antar jag att man inte kan undersöka varenda kvadratmeter av ett stort kvarter... Jag är dock inte tillräckligt insatt för att veta vad som är normal besiktningsstandard och kan därför inte heller bedöma om den besiktning som gjorts av Linjalen var "normal". Ett oberoende utlåtande om besiktningens kvalitet skulle kunna bidra till neutralisera nej-sidans kritik (förutsatt att besiktningen faktiskt är välgjord enligt standard förstås).

    Jag menar inte att alla nej-sidans spekulationer, påståenden och tyckanden bör bemötas men när det gäller så här viktiga sakfrågor för föreningens framtida ekonomi så tror jag det är nödvändigt. Och kommunikationen bör kanske fortsättningsvis inte gå helt genom Landahl Öhman eller liknande konsult eftersom varje expert de presenterar omedelbart blir misstänkliggjord för att vara "köpt". Det allra bästa vore nog om nej- och ja-sidan gemensamt kunde utse experterna för att säkerställa att dessa verkligen är oberoende men det är väl att hoppas för mycket...

    SvaraRadera
  24. Tänk att vissa personer ägnar sig åt att göra detta viktiga beslut för framtiden till en prestigekamp med ideologiska förtecken trots att det är tydligt att det är kampen som är målet. "Alla blir saliga på sin religion"... synd bara att det ska ske på bekostnad av oss som har en seriös inställning till vårt boende och som har en så pass bra koll på vår omvärld att vi ínser att hyresrätter med hyror som sponsras av bostadsbidrag är en utdöende boendeform. Inse det innan det är för sent och rösta ja.

    SvaraRadera
  25. Johan. Jag förstår överhuvudtaget inte vad du pratar om. Har jag anklagat dig för något? Gunilla har skrivit ett inlägg som du påstår att jag har skrivit. Vari ligger mina anklagelser?

    Att personer har spionerat på sina grannar och lämnat rapporter får väl anses vara ett faktum. Detta är ingen jag nämnt.

    Att den som lämnar ut nycklar till kvarterslokalen fått order om att inte lämna ut nyckel till företrädare för Brf får också anses vara ett faktum. Varför är oklart. Detta är ingen jag nämnt.

    Detta saker är inte något som jag överhuvudtaget nämnt eller ännu mindre anklagat dig för att vara ansvarig för. Men nu när det ändå kommer på tal så tycker jag iallafall att det är väldigt viktigt att vi får klarhet i vad som egentligen hänt och vem som är ansvarig. För vi kan ju inte tolerera att personer i sann Stasi-anda* spionerar på sina grannar och anger dessa. Jag anklagar inte någon men känner ett stort obehag när detta händer där jag bor.

    *("Efter Berlinmurens fall 1989 gjordes det Stasimaterial som överlevde de ursinniga medborgarna tillgängligt för allmänheten och många "nära vänner" och familjemedlemmar visade sig då ha spionerat på sina nära och anhöriga") (Wikipedia)

    SvaraRadera
  26. Om ni som är för en omvandling vill få en bättre image för ombildningen kan det vara smart att agera lite mer neutralt. Ta till exempel det där med att fullmakten är förifylld med ett "Ja". Om ni hade en fullmakt som erbjöd folk att rösta ja eller nej samt utse sitt eget ombud - istället för ett portombud som bara hanterar ja-röster - så kan det vara ett steg mot en mer ärlig image som jag tror behövs.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.