torsdag 2 april 2009

Avreageringstråd

200 ja, 2 nej, och 262 uteblivna röster (=nej) Drygt 100 ja-röster saknas för ombildning.

Helt ofattbart! Kan det vara första gången sedan slottet brann som någon tackade nej till en ombildning i Stockholms innerstad?

_____________


Nu ett par dagar efter stämman har jag rensat upp lite bland de, helt förståeligt, upprörda inläggen här i avreageringstråden. Det värsta känslostormarna borde nu ha lagt sig, och jag hoppas därför att vi nu kan fortsätta diskussionen på den sakliga nivå vi haft tidigare här på sidan.

-

21 kommentarer:

  1. Sörjer med alla er vettiga människor som insåg att detta var "a ones in a lifetime opportunity"

    SvaraRadera
  2. "Barn till hyresgäster hos Svenska Bostäder FÅR en lägenhet av hyresbolaget när de fyller 18 år."
    1 april har väl nyss passerat...?

    Nåja, trist i alla fall att se den arroganta tonen i vissa av ovanstående kommentarar, man börjar nästan hoppas att styrelsen bestämmer sig för att kalla till en ny stämma om någon månad.

    Skulle visserligen vara kul att höra hur högt RL kan yla utan att kunna göra något åt saken men framför allt skulle styrelsen under tiden hinna använda sig av en mer genomtänkt "kommunikationsstrategi" som det brukar heta. T ex start av egen blogg (eller användning av den här bloggen) och bättre taktik för att bemöta de konstanta försöken att misstänkliggöra ombildningen genom att bl a göra allt till personfrågor (trots att det inte alls är fråga om det) eller presentera irrelevanta icke-nyheter som stora "avslöjanden". Anlita extern hjälp om det behövs, är övertygad om att RL fått mycket sådan från HGF under processens gång. Säger inte att detta skulle innebära omvänd utgång men hittills har styrelsen kanske alltför ofta förlitat sig på att sakliga argument av egen kraft ska vinna över ren propaganda. Dock känns det inte som om saklighet alltid har varit ledordet i denna process... och då vinner ofta den bästa säljaren med den snyggaste förpackningen och inte den bästa produkten...

    ...så "Hade vwerkligen Brf dom 67% av de boende bakom sig som krävs för att starta upp processen?"
    Det hade de säkert men det är en sak att anmäla intresse för att få ett anbud, en annan sak hur man röstar efter ett halvårs propagandakrig.

    SvaraRadera
  3. Suck... konspirations- och mygelteorier igen. Det räcker med att konstatera att tillräckligt många var intresserade av att undersöka möjligheterna med ombildning och att inte tillräckligt många tydligen ansåg dessa möjligheter attraktiva nog...

    Nu får man bara hoppas att riks-HGF inte går på fastighetsägarnas och Odells rävspel att enligt känd politisk taktik försöka tvinga fram "frivilliga" uppmjukningar i marknadsstyrd riktning genom att hota med att annars väntar stenhård lagstiftning. "Anpassad hyressättning" där ingen får sänkt hyra men många höjd är vad som annars väntar...

    SvaraRadera
  4. Jag röstade nej, eller rättare sagt lämnade föreningen så min röst automatiskt blev nej. Men med en ekonomisk plan utan trappa och med en annan ordförande hade jag nog röstat ja.

    Styrelsen i brf har inte funderat på att lite diskret övertala Anders Werkö att stiga åt sidan? Det måste väl finnas någon vältalig och sympatisk person i styrelsen som bättre skulle kunna agera som Brf:s ansikte utåt. Jag tycker det är lite synd att så många väljer att rösta nej pga man är avogt inställd till en ordförande som, vänligt uttryckt, är lite originell.

    SvaraRadera
  5. Jag tror att det kommer vara ett par dagar av hårda ord och besvikelse, så hade det varit oavsett vem som "vunnit" detta krig!
    Men det kommer lägga sig.

    Nu är det ÄNTLIGEN över och vi går vidare..

    Nu är våren här och vi ska njuta av den och våran fina gård.

    SvaraRadera
  6. Visst är det skön att vara anonym en dag som denna. Undra vad RL ska plåga oss med idag?

    SvaraRadera
  7. Tråkigt att er ombildning inte blev av.

    Här kommer några synpunkter från en som var med och ombildade 534 lägenheter i Fältöversten i maj 2008. Vid tillträdesdagen köpte 80% sina lägenheter. 84% är bostadsrättshavare ett år efter ombildningen.

    Funderingar
    * I efterhand kan man undra om styrelsen och medlemsansvarige verkligen krattat manegen?Hade ni verkligen en majoritet av lägenhetsinnehavarna som medlemmar innan köpstämman?

    90% av de boende i Fältöversten var med i bostadsrättsföreningen innan köpstämman (hade skriftligen lämnat in en medlemsansökan). På köpstämman röstade 82% för en ombildning.

    * Hade ni rätt ombildare?
    Vi i Fältöversten hade HSB som ombildare. En anledning var att det skulle bli svårare för vänsterfalangen och Hyresgästföreningen att kritisersa "den egna rörelsen".

    * Att som styrelse inte svara på frågor om ekonomiska planen utan hänföra dessa frågor till ombildaren är inte en bra strategi!

    * Informerade styrelsen tillräckligt ofta?

    I Fältöversten skickade styrelsen ut 14 st infoblad under loppet av 15 månader.

    * Styrelsen i Brf Linjalen skulle kanske ha pratat med någon annan stor förening som ombildat tidigare för att på så sätt få några bra tips som den föreningen lärt sig under deras resa.

    Hälsningar

    Sven
    Brf Fältöversten

    SvaraRadera
  8. Det ligger en poäng i det du skriver. Dock inser man ju att ombildningsförsöker var dömt att misslyckas redan från start när 'nätverket' rädda linjalen verkar ha haft mycket resurser till förfogande. Man inser nu att det inte 'bara' handlade om Linjalen. De personer som har varit inblandade på nej sidan är nog mångt fler än de som egentligen bor här och det är trist. Så det har inte varit lätt för vår BRF att stångas med dem.

    //Patrik

    SvaraRadera
  9. Patrik!

    Att det inte blev köp skyller du på Rädda Linjalen.
    Fel.
    Det beror på att majoriteten som bor här inte ville köpa.
    OK!

    SvaraRadera
  10. Absolut, visst har du rätt... och jag föringar inte det faktum att det blev en övertygande seger för nej-sidan. Jag gratulerar och känner ingen bitterhet, absolut inte. Det jag försökte säga var att det kändes som att det inte bara handlade om Linjalen utan 'kampen' mot ombildningar där fler än de som egentligen är berörda i Linjalen har varit involverad. Det är bara en känsla jag har. Det har blivit liksom rödgröna mot alliansen. Själv struntar jag fullständing i politik för jag tycker alla politiker snackar skit, ta hand om dig själv är mitt motto. Det är ingen annan som gör det åt dig. Med den menar jag så klart inte att man ska köra över andra i sin närhet.
    Sist vill jag faktist säga att samtidigt som jag har varit 'hyffsat' irriterad över alla utskick med progagandatjafs från båda sidor så är man ju lite imponerad idag över vilken genomslagskraft rädda linjalens utskick ändå haft.

    //Patrik

    SvaraRadera
  11. kanske var det det här som var avgörande:
    1styrelsens kommunikationssvårigheter
    2rädda linjalen gjorde alla rädda för allt
    3många boende här får inte lån

    Kanske en ny styrelse, en ny ekonomisk plan skulle...

    SvaraRadera
  12. Johan, det där om att det står mig fritt att när som helst köpa mig en bostadsrätt är bara CRAP!!!

    Jag och väldigt många andra får aldrig de lånen vi fick löfte om här i Linjalen. Jag kan verkligen inte bara köpa mig en bostadsrätt och dra som du föreslår.

    Om du köper mig en så drar jag dirket.

    SvaraRadera
  13. "HAHAHA

    Era kapitalistiska pengadräglande moderater, nu fick ni smaka piskan så det sjunger om det. Hahaha.

    Jag skrattar åt er och hela Styrelsens totalt misslyckande!

    Ni förtjänar detta. Ta nu och packa era saker, varför inte köpa en lägenhet på Östermalm? Ni verkar ju ha råd med det..

    Rädda Linjalen - Ombilda Linjalen 10 - 0"

    Passa dig, denna typ av kommentarer får en att vilja undersöka vad som gäller för att anordna en ny stämma. Stämmer det att det räcker med att tio procent av medlemmarna kräver en sådan så räcker det med 20-30 pers och så många har du nu säkert har lyckats reta upp. Och vare sig RL eller någon annan kan hindra det.

    Patrik, ända sen RL först dök upp har jag haft känslan att de var bulvaner för "det stora rörelsemaskineriets" igångrullning. Och jag har hela tiden varit säker på att många utomstående lagt sig i vår process eftersom Linjalen i egenskap av sin storlek blivit ett pilotfall för hela Hyresgästföreningen på region- eller kanske t o m riksnivå.

    Bara att läsa längst ned på på sidan 6 i fredagens Metro så bekräftas alla misstankar:
    "- Det här har varit nej-sidans flaggskepp, hade vi förlorat här hade hela Södermalm försvunnit, säger P-O Brogren på Hyresgästföreningen".
    Så gissa hur mycket pengar och lobbyistresurser RL fått från rörelsen/hyresgästföreningen. Hoppas bara de står upp på samma sätt när propåerna om "anpassad hyressättning" dyker upp efter 2010. Genom sin propagandaseger har RL och HGF tagit på sig ett stort moraliskt ansvar för alla hyresgäster de lyckades skrämma bort från ombildningsprocessen. Själv kommer jag att ha svårt att tycka synd om dem som tvingas bort genom den "anpassade hyressättningen"... ni hade en möjlighet att frigöra er från politikerna och fastighetsägarna men valde att tacka nej. Så passa på att fira nu medan ni kan...

    SvaraRadera
  14. Vi som har varit med ett tag (delaktiga i vänsterrörelsen) känner igen retoriken och taktiken i Rädda Linjalens kampanj. Det är alltid lättare att vara i opposition. Taktiken med att sprida misstänksamhet och oro är effektiv eftersom "motståndarna" blir upptagna med att svara på ifrågasättandet. Inlägget från anonym den 3:e april kl 7:38 om att vi är "kapitalistiska pengadräglande moderater" och borde köpa oss en lägenhet på Östermalm når bottennivå och jag hoppas att Rädda Linjalen inte stöder den åsikten.
    Nej, vi bor här och vill leva här på Söder med alla trevliga grannar som vi fick när vi flyttade hit för ett år sedan. Jag tycker inte att det är fel att äga en lägenhet och få inflytade i hur huset sköts. Är det inte inflytande vi vill ha, Rädda Linjalen?

    SvaraRadera
  15. Kära grannar
    När jag var ute med hunden imorse fanns det en ny lapp från Lokala HF. Dom presenterade sin nya styrelse från årsmötet för nån månad sedan. Och där fanns dom ju, hela gänget med Johan Johansson i spetsen och hans vapendragare från RL.
    Varför förnekar dom sambandet med HF?
    Är det en tillfällighet att dom presenterar sin nya styrelse efter köpstämman?

    Visste ni förresten att det var Hyresgäströrelsen som bildade HSB 1923. Då stod HSB för Hyresgästernas Sparkassa och Byggnadsförening. Största skälet var att vanliga människor skulle kunna spara till en egen bostad och inte vara i händerna på giriga hyresvärdar.

    Satsningen HSB räckte dock inte utan ca 1933 bildade HSB det allmännyttiga Familjebostäder!
    Och idag motarbetar de som var med och starta HSB ombildning till bostadsrätt........

    Jag anser att bostadsrätt är den mest demokratiska och mest solidariska boendeformen:

    Föreningsstämman (= samtliga medlemmar) är det högsta beslutande forumet i en brf, man får inte ge en speciell medlem förmåner som inte andra får, man delar solidariskt på kostnader som ex. ny lekplats för barn, inget vinstintresse, uppstår ett överskott är alla med och delar på slantarna genom en avgiftssänkning m.m.

    Ha nu en trevlig helg

    SvaraRadera
  16. en ny styrelse, en ny ekonomisk plan och ett datum för en ny köpstämma....ja tack

    SvaraRadera
  17. markus och fred...ni två är givna i nästa styrelse..är ni på?

    SvaraRadera
  18. Jag vill bara påpeka att Rädda Linjalen tar avstånd från det inlägg där Brf-anhängare utpekas som "kapitalistiska pengadräglande moderater".

    Jag utgår ifrån att Ombilda Linjalen på samma sätt tar avstånd från de inlägg där nej-sägare utpekas som idioter och slödder.

    Sen tror jag att många av er ser konspirationer där inga finns att se. Det är ingen hemlighet att Hyresgästföreningen är motståndare till att allmännyttan ombildas till bostadsrätter. Vi har också fått ekonomisk hjälp av Södermalms-avdelningen, närmare bestämt 6000:-
    I övrigt så har vi själva stått för alla kostnader. Vi har mao gått back ekonomiskt.

    Rädda Linjalen har varit öppet för alla och ca 60 personer har varit aktiva i arbetet för att stoppa ombildningen av Linjalen.

    Rädda Linjalen har aldrig haft några åsikter om bostadsrätter som sådana. Däremot så är vi övertygade om att en ombildning av Linjalen inte är en bra ide. Dels av ekonomiska skäl men också för att många skulle tvingas bo ,på nåder, som resthyresgäster hos sina grannar.

    Köpstämman visade med all tydlighet hur stort motståndet mot ombildning är på Linjalen. För oss på Rädda Linjalen var det ingen nyhet även om segern/nederlaget blev något större än vi trott. Om styrelsen haft lite koll på läget så borde de ha lagt ner hela projektet för länge sedan. Vi är dagligen i kontakt med hyresgäster som har mått dåligt pga detta det senaste halvåret. På samma sätt så har förmodligen många ja-sägare trott och hoppats på en seger trots att det aldrig funnits några sådana förutsättningar. Det var helt onödigt att driva det här hela vägen till köpstämma!

    Trevlig Helg

    Olof Fryklöf/Rädda Linjalen

    SvaraRadera
  19. Nu har jag rensat upp lite i inläggen ovan. Det fanns en del övertramp från båda parter, och jag önskar att den här bloggen nu kan återgå till att bli en plats för seriösa diskussioner. Något inlägg med direkta osanningar togs också bort

    Självklart står jag inte bakom påståenden om att någon sida består av pack eller slödder, och dessa kommentarer är därför bortplockade. Det kommer jag fortsätta att göra, då det både är ovärdigt och inte för diskussionen framåt.

    Den skadeglädje som några visat prov på stör mig faktiskt. Det här är fortfarande ett forum för oss som tycker att en ombildning av Linjalen är en fantastisk idé, och uttryck av skadeglädje kan ni hålla bland era åsiktsfränder. Här retar det bara upp folk.

    Intresset för frågor rörande ombildningen kommer sannolikt att minska nu efter stämman, men jag hoppas att vi, både grannar emellan och här på bloggen, fortsätter diskutera. Både varför det gick som det gick, och hur vi går vidare härifrån.

    Jag vill också passa på att tacka alla som både läst och skrivit inlägg under den dryga vecka bloggen funnits till. Mycket intressant har skrivits, och jag önskar bara att jag startat upp sidan betydligt tidigare.

    Med hopp om nya tag och en ljus framtid!



    Markus

    SvaraRadera
  20. NYA TAG!
    Som stor anhängare till en ombildning av LINJALEN är jag naturligtvis mycket besviken på köpstämmans resultat. Visst sa magkänslan att det kunde bli kärvt att få ihop tillräckligt många JA-röster, men jag tog för givet att Brf-styrelsen hade kontroll på att en majoritet av lägenhetsinnehavarna var medlemmar innan köpstämman...

    Några tankar och frågor inför en ny köpstämma:

    Jag tror inte att en ny styrelse har så mycket för att bemöta Rädda LINJALENs påståenden, som ofta innehåller felaktigheter och emellanåt är något diffusa...Kärnan av de personer som står bakom RL och den nya styrelsen i den lokala Hyresgästföreningen visar sig nu vara i stort sett samma personer. De utgör inte, som de vill påskina, på något vis någon majoritet här i LINJALEN. De är och förblir motståndare till en ombildning och en ny styrelse bör därför inte lägga någon energi på att övertyga dessa få motståndare.
    Däremot måste vi nu ta nya tag och "väcka" alla de "soffliggare" som uteblev från köpstämman!
    Om jag räknat rätt så saknades bara JA-röster från ca 11% av enheterna(uthyrda bostäder + lokaler)...= 51 av 461. Rätta mig gärna om jag har fel.
    Nu till mina frågor..:
    När måste vi senast komma med ett besked till Stockholmshem?

    Kan någon reda ut hur många procent som röstade JA? Jag får det till drygt 54%..? RL säger 43%..?

    Krävs det 2/3 eller 67% för att det skall bli en ombildning?

    Vad måste göras för att en ny köpstämma skall komma till stånd? Den nuvarande styrelsen pratade om att först hålla ett årsmöte..?

    Jag hoppas nu att någon av Er grannar kan svara på dessa frågor och att vi snart får till en ny köpstämma där vi får en rungande majoritet för en ombildning av LINJALEN!

    Ha en trevlig fortsättning på helgen
    //FA

    PS. Markus, Du får gärna lägga in detta som ett inlägg. Jag visste inte vilket som passade bäst...FA

    SvaraRadera
  21. Oerhört intressant FA,
    Vem vet detta? Hur många procent var det egentligen? Med tanke på att ett antal lägenheter står tomma så skulle jag vilja veta hur många röstningsenheter 100% är.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.