söndag 29 mars 2009

Bloggen Ombilda Linjalen!

Tack för alla positiva kommentarer som kommit, både här på bloggen och till ombildalinjalen@hotmail.com

Intresset för en blogg med detta innehåll har visat sig vara mycket stort. Efter ett par uppstartsdagar i veckan har nu nästan 100 olika besökare varit sedan tisdags kväll.

Min avsikt var att skapa en blogg där vi som är positiva till ombildningen kan dela med oss av våra kunskaper och åsikter. Detta för att det behövs en motpol till den massiva propaganda Rädda Linjalen för ut. Jag vet att Rädda Linjalen är mot ombildningen. Jag och många andra anser att Rädda Linjalens argument inte håller, det är därför är vi för en ombildning.

Ni i Rädda Linjalen har er retorik och ert sätt att propagera mot ombildningen. Ni har också ert eget forum för detta. Nu har tyvärr den retoriken delvis flyttat hit och jag blivit tvungen att radera inlägg som inte håller god ton. Hyresrättsfundamentalister tycker att jag är en idiot. Det vet jag redan, och det behöver ni inte framföra till mig. Nej-sägarna angriper gärna styrelse och namngivna personer på en mycket låg nivå. Håll det i ert eget forum, för här kommer det att raderas.

Nu är det inget problem att radera inlägg som håller en låg nivå. Det stora problemet är jag nu känner mig tvungen att skriva det här inlägget. Nej-sägarna lyckas skickligt flytta fokus från sakfrågorna till något helt annat. Jag heter Markus, vilket jag också skrivit i första inlägget. Vad jag heter tycks för nej-sägarna vara långt viktigare än vad jag har att säga. Jag anser att en ombildning en otrolig möjlighet för oss som bor här. Och jag anser mig, utan att påstå mig veta allt, kunna motivera det. Varför vill ni inte diskutera sakfrågorna utan ägnar er personangrepp istället? (Detta är en retorisk fråga, jag vill inte ha några skriftliga svar).

En intressant men lite tråkig detalj är att det idag kommit 15 kommentarer på inlägget "Öppen debatt?", medan det bara har kommit en enda kommentar på inlägget "Några fördelar med att bo i bostadsrätt". Irritationen över det sätt debatten förts är så stor att rubriken "Öppen debatt?" lockar fler läsare. Nu den här veckan sista veckan tror jag dock det är viktigt att vi försöker skifta fokus och tänka på förutsättningarna för vår stundande ombildning, och lägga det andra åt sidan några dagar.

Nu uppmanar jag alla som är för en ombildning att dela med er av era argument och kunskaper här på bloggen, eller på andra sätt. Det är många som läser, och ju mer information som finns tillgänglig desto lättare blir det att ta sitt beslut på riktiga grunder. Mejla gärna inlägg eller tips på var man kan hitta intressant information till ombildalinjalen@hotmail.com, eller kommentera befintliga inlägg. Det går utmärkt att vara anonym, så länge det man skriver är sant. Vi är många som redan bestämt oss, och vi behöver inte fler argument. Den som ännu inte gjort det behöver höra oss berätta om de positiva sidorna med en ombildning.

Nej-sägarna är välkomna att läsa och få helt nya infallsvinklar, men ni har ert eget forum där ni kan agitera ert budskap. Det här är ett forum för oss som är för en ombildning. Uppriktiga frågor eller synpunkter välkomnas dock.

Dig som ännu inte tagit beslut för eller emot uppmanar jag att söka information från både för- och motsidan. Bedöm sedan vad du anser mest trovärdigt och vilken boendeform som passar dig. Men tänk på att den som skriker högst inte därför är mest trovärdig. Att man skriker kan också bero på att man försöker överrösta sin motståndare. Var kritisk.

Tack för att ni hittat hit och tagit er tid att läsa.

Med hopp om långt mer än 67 procent på torsdag



Markus

33 kommentarer:

  1. Jag tycker det är bra med ett forum där vi slipper läsa inlägg från Rädda Linjalen. Dom har precis som du säger ett eget forum att framföra sina icke-argument mot ombildning på.

    Rädda Linjalen består av ett gäng gamla proggare och kommunister som med hjälp av pengar från hyresgästföreningen vill hindra vanligt folk att göra en god affär.

    Dom hånar Brf: styrelse när dom nu lagt fram sin vision om det framtidens Linjalen. Man skrämmer framtida hyresgäaster med hyreshöjningar på 5% när Anders Werkö öppnat upp för lägre hyreshöjningar än Stockholmshem om det blir ett ja på torsdag.

    Att marknadsvärdet på våra lägenheter idag skulle var minst 40.000 kvm vill Rädda Linjalen inte kommentera eller diskutera. För mig skulle det innebära en vinst på över en miljon vid en försäljning. Antar att det gör mig till en profitör i deras ögon.

    /Brf-supporter

    SvaraRadera
  2. Ja det är just det! Du vill köpa för att sälja! Det är ju det ni brf are vill! Du skriver att du gör en vinst på 1 miljon! Men vi som vill bo kvar då? Jag vill inte flytta. Gör jag en bra affär. Nää.

    SvaraRadera
  3. till anonym 17.57
    Jo du och jag som inte heller har några planer på att flytta härifrån gör också en bra affär.

    Kom ihåg att ditt lån växer inte men det gör din lön förhoppningsvis och likaså värdet på din bostadsrätt. Kom ihåg att din hyra kommer att stiga om Linjalen fortsätter att vara hyresrätter. Förhoppningsvis bara några procent per år men vid ett ev. stambyte lär höjningen bli rejäl. En fördubbling har jag själv varit med om tidigare när jag bodde i en etta. Och som du vet vill politiker m.fl. gärna marknadsanpassa hyrorna, vid en större renovering som ett stambyte får Stockholmshem ett ypperligt tillfälle att justera hyrorna efter marknadsläget. De lär inte bara göra hyreshöjningen utefter renoveringskostnaderna.

    Vid en omvandling kommer nog måndaskostnaden säkert att bli jobbig att ta vissa perioder men om du sparar när räntan är låg borde du ha slantar när den är hög.

    Och de pengar du lägger i ditt boende stannar hos dig. De hamnar inte i Stockholmshems vinst.

    Ett stort lån idag är inte lika stort i framtiden. Ett lån på 2 miljoner idag motsvarar kanske ett lån på 1 miljon för låt säga 10 år sedan. Exemplet stämmer nog inte, men du förstår nog poängen.

    Så även om du bor kvar är det en bra affär.

    SvaraRadera
  4. Anonym 17.57
    Javisst vill jag köpa för att sälja!
    Om du väljer att bo kvar istället så är det väl inte mitt ansvar.

    Att inte satsa på att göra ett snabbklipp framstår som rent idiotiskt som läget är. Så gör som jag, köp och sälj, och skratta hela vägen till banken.

    Vill någon chansa och bo kvar istället så är det deras huvudvärk

    Smart kille

    SvaraRadera
  5. Anonym 17:57

    Du gör en jättebra affär. Du får köpa din lägenhet till reapris. Och även om det inte ger dig en miljon i handen idag, så kommer det att göra det en dag. De flesta bor inte kvar på samma ställe hela livet. Och när du en gång flyttar kommer du vara väldigt glad att du fick chansen att köpa din lägenhet.

    Någon gång flyttar du säkerligen. Barnen flyttar ut och du behöver något mindre. Ni får barn och ni behöver något större. Du blir gammal och flyttar till ett äldreboende (vilken pensionsförsäkring!). Mycket händer under livets gång. Även om du köper för att bo kvar är chansen mycket stor att du någon gång flyttar härifrån. Om du skulle bo kvar för alltid ärver dina barn en fin lägenhet som är värd ganska mycket pengar.

    SvaraRadera
  6. När bostadsrättsföreningen blir hyresvärd hoppas jag att rädda linjalen får sina fiskar varma!

    SvaraRadera
  7. Ja, suck, jag hoppas att du smarta kille är en skojare annars är det ju skrämmande.
    För det är ju det som är så hemskt med denna ombildning då , att ni tänker på er själva, bara,du bryr dig inte om hur andra har det.

    Din kommentar genomsyrar all ilska flera av er som är för en ombildning har.


    Att inte bry sig om att det inte kommer att finnas några hyresrätter kvar i innerstan, åt andra, åt våra barn, att dom också ska kunna få samma chans som vi en gång fick.

    Att inte bry sig om att vi är flera här som inte har råd.

    Att bara tänka på sig själv och skita i andra. Kommer ni gör det sen också när ni bor i denna gigantiska förening.

    Man undrar ju hur det kommer att bli här sen om det blir bostadsrätt, för det är så otroligt mycket ilska och hårda ord..kommer alla sen att vara kompisar..nä skulle inte tro det! Men iof det skiter väl ni i, för ni har ju flyttat.

    SvaraRadera
  8. till anonym 9.56
    Jag känner mig i alla fall inte ilsken och jag tycker inte den här bloggen är fylld av hårda ord. De flesta för fram sina argument utan varken personangrepp eller fördomar.

    Jag tror inte att folk kommer att skita i varandra om vi omvandlar. Tvärtom tror jag att folk kommer engagera sig i sitt boende mycket mer. Då finns ju den möjligheten på ett helt annat sätt.

    Det är viktigt att även de som inte väljer att köpa av en eller annan anledning behandlas väl och att deras hyror blir rimliga. Brf styrelse har i ett utskick lovat att det ska bli så.

    Att bry sig om alla andra i samhället, att de unga också ska få en chans att hitta en hyresrätt som vi gjort, det vore ju toppen. Tyvärr har inte den möjligheten funnits på mycket länge. Jag tror inte den kommer att finnas framöver heller oavsett om Linjalen blir omvandlad eller inte.

    SvaraRadera
  9. Ilskan och hårda ord är kanske inte just här..men på gården, på möten..mycket ilska!

    Förstår inte alls argumentet att man skulle bry sig om sitt boende på ett annat sätt bara för att det är en bostadsrätt. Jag bryr mig redan nu om mitt boende. Fixar fint hemma, det GÅR att måla och göra det bra även i en hyresrätt, jag gör det för att trivas, inte för att sälja.

    Jag tror inte att grannsämjan här kommer att bli bra sen, tror det är förstört, men innan detta JOBBIGA så var det bra! Vi hade fester, grillkalas, barnen och vi vuxna umgicks och inga hårda ord fanns.

    SvaraRadera
  10. Jag har också fixat och målat en hel del. Annars hade det sett hemskt ut. Vad som är tråkigt är att om jag skulle byta eller lämna min hyresrätt så skulle jag kanske få "återställa" en hel del av det jag gjort. Detta även om den nya hyresgästen gillar det jag gjort. Mitt laminatgolv skulle jag säkert få riva upp så att plastmattan med brännskador som finns under kom fram igen. Det är helt absurt men ett faktum.

    SvaraRadera
  11. Jag håller med om att det är många som fått kritik av värden Stockholmshem efter att ha fixat själva. Det är ett konstigt system det här som inte fungerar riktigt att man ska fixa själv men sedan får betala...
    Många har inte gjort något åt sina lägenheter på många år och vågar inte byta med någon annan för att det skulle bli för dyrt att genomgå Stockholmshems besiktning. Ta chansen och rösta för att Brf blir värd och att få tillbaka underhållet.

    Jag känner inte igen beskrivningen av kvarteret som ilsket och hårda ord inte ens på gården. På möten kan det vara lite irriterat men inte mer tycker jag. Detta kan jag acceptera i denna process som folk tycker olika i men inte sedan.

    Tänk också på att om man påtalar ofta att det är dålig stämning vilket de Rädda L gör då blir det lite sämre stämning och det är synd.

    Jag tycker att vi alla ska verka för en lugn och sansad debatt där alla kommer till tals och alla ges lika stor informationsmöjlighet.

    Förvånande i detta är att Rädda Linjalen bokar upp Hyresgästernas gemensamma lokal alla dagar innan stämman och sedan går ut med en inbjudan som börjar " Trött på trista möten i garage och portuppgångar"...eller liknande. Lite skamligt och låg nivå kan jag tycka, det kan vara människor som behöver information från Styrelsen för att ta beslut. Ni borde kunna dela på tiden i lokalen de kvällar som är här innan. Det borde lokalansvariga se till att det blir så.

    SvaraRadera
  12. Är det inte mer förvånade att Brf inte fixat en lokal själva.
    Varför skulle inte Rädda Linjalen boka upp lokalen om den var ledig? Deras info är väl lika viktig som styrelsens? Eller menar du på fullt allvar att styrelsens info skulle vara mera neutral?
    Styrelsen är för- Rädda Linjalen emot. Gå och lyssna på båda och bilda er en uppfattning tycker jag. Skillnaden är väl möjligen att det är högre i tak hos Rädda Linjalen. Styrelsen brukar bli otrevliga när någon kommer med en knepig fråga.

    Är själv rätt neutral i frågan men efter att ha pratat med många grannar så tror jag det kommer att bli väldigt svårt att få 67% att rösta ja på köpstämman. Vare sig styrelsen, Landahl Öhman eller den ekonomiska planen inger något förtroende.

    SvaraRadera
  13. Är det högre till tak hos Rädda Linjalen? Det var det värsta jag hört. Där hävdar man gång på gång att den demokratiska processen inte följs samtidigt som man själva censurerar alla positiva inlägg som en ombildning faktiskt medför, man river ned lappar om denna blogg, man försöker förstöra informationsmöten osv osv.

    Det är faktiskt både oetiskt och omoraliskt det som motståndarna gör. De vinklar allt som är positivt till något negativt och de har inga sakliga argument. De ger sken av att motståndarna är jättemånga. Det tror inte jag. Av dem jag pratat med är nästan alla för en ombildning.

    Tack för denna blogg!

    SvaraRadera
  14. Lappar har alltid rivits ner från anslagstavlorna. Redan långt innan denna ombildningsprocess började. När vi satte upp byteslappar för en tid sedan revs de ner hela tiden. Så vi satte upp nya. Det är nog någon med tvångstankar som måste rycka ner alla lappar oavsett vad det står på dem. Strunt i lapprivandet, ta upp argumenten istället.

    SvaraRadera
  15. Hej, jag är en äldre boende i området och min dotter har visat mig den här sidan, oerhört bra och informativ. Det är klart att vi måste rösta ja. Jag kan inte gå på stämman själv men har lämnat fullmakt, jag kan inte förstå varför det har tjatats så mycket om dem, jag går inte själv och röstar i riksdagsval heller men är intresserad av att rösta. Skulle jag inte få det för att jag inte kan gå dit? När jag var på ett möte var det några där som varnade för fullmakter hela tiden och höjde rösten och förstörde hela mötet. Jag vill tacka för att de finns, fullmakterna, de gör att även vi äldre räknas.

    SvaraRadera
  16. Anonym 16.20. Du skriver:
    ".... De ger sken av att motståndarna är jättemånga. Det tror inte jag. Av dem jag pratat med är nästan alla för en ombildning....."

    Vi får väl se hur det går på torsdag. Att över 60 medlemmar valt att gå ur Brf (av desa har ca 40 inte vetat att det varit medlemmar) borde stämma till eftertanke.I december 2008 var 321 hushåll medlemmar. Det krävs att 310-312 hushåll röstar ja för att ombildningen ska bli av. När sen också 170 hushåll skrivit på en namninsamling för bevarandet av hyresrätten på Linjalen med Stockholmshem som hyresvärd så borde det göra er styrelseledamöter och portombud bekymmrade.Namninsamlingen är inlämnad till Stockholmshem!

    Nu ska vi låta demokratin ha sin gång men förklara gärna för mig hur ni ska kunna uppnå 2/3-dels majoritet för detta?

    Använd gärna sakliga argument som du efterlyser i ditt inlägg (-;

    Olof Fryklöf/Rädda Linjalen

    SvaraRadera
  17. anonym 22.38
    Det där var väl ändå att ta i.

    Vi får hoppas de där 170 namnen på protestlistan som Olof skrev om bara är namn på en lista och att många av dem ändå röstar för en ombildning på torsdag.

    SvaraRadera
  18. Anonym 20:42 (äldre)

    Jag är glad att din dotter visade dig sidan och att du tog dig tid att dela med dig av dina tankar.

    En fullmakt är det enda sättet för den som vill lämna en ja-röst, men inte själv kan gå på stämman. Nej-sägarna vill skrämma de boende för att de inte ska skriva på några fullmakter. Varje gång dom lyckas med detta vinner dom en röst, eftersom en utebliven röst räknas som ett nej.

    En fullmakt är inte farlig på något sätt! Fullmakten är precis samma sak som att lämna in en ja-röst i förväg.

    Alla som inte kan komma på stämman, eller är osäkra på om ni kan komma - skriv på och lämna in en fullmakt! Annars ger ni er röst åt nej-sidan.

    SvaraRadera
  19. Olof F

    Jag och många andra har blivit medlemmar efter december 2008, så siffrorna saknar relevans.

    Om ni nu är säkra på att ni lyckats skrämma upp tillräckligt många kan ni väl sluta överösa oss med er propaganda. Låt Brf använda kvarterslokalen och fira er "seger" istället för att skriva blogginlägg. Och lämna alla "informationsblad" till pappersinsamlingen.

    Dom 170 namnen är boende i Linjalen? Eller är de dom "aktivister" ni samarbetar med som skrivit på. Varför denna lista lämnats in till Stockholmshem är för mig ett mysterium.

    Jag måste ge er att ni varit mycket skickliga i att föra ut ert budskap. Ni har personer som jobbar heltid med er propaganda, och bara er tidning måste ha kostat mängder av pengar att trycka. Många i kvarteret har nog övertygats om att bostadsrätt är det värsta som finns. Privat ägande och "klippet" är satans påfund.

    Med tanke på era bristande argument och odemokratiska metoder förstår jag egentligen inte vad ni vill uppnå. Det känns som att ni hittat en gememsam fiende och att er "kamp" är det ni brinner för. Kampen är viktigare än resultatet.

    Ert engagemang är beundransvärt, men tyvärr är ju så att om "ni" vinner det så har ni förstört en fantastisk möjlighet för mängder av boende i Linjalen. Om nej-sidan vinner förlorar alla som bor i Linjalen.

    Frågan är - kommer ni att vara nöjda då?

    SvaraRadera
  20. Anonym den 30 mars 2009 16:08

    Förhoppningsvis är det inte förtroendet för jurister eller styrelsen som avgör hur vi röstar. Det vi röstar om är om vi vill övergå till en boendeform som ger oss mängder av möjligheter, samtidig som vi gör en fantastisk affär.

    Styrelsen väljs och röstas fram av de boende. Juristerna gör sitt jobb och är inte inblandade i vår Brf när vi tar över. Den ekonomiska planen är granskad och godkänd av Boverket. Boverkets uppgift är att se till att den ekonomiska planen håller. Boverkets ekonomer anser att den håller. Varför ska vi betvivla det?

    Upplägget är bra. Det är granskat av jurister, ekonomer och myndigheter och har klarat denna granskning.

    Jag tror att vi kan vara lugna och bara ställa oss frågan - vill vi bo kvar med Stockholmshem som värd med allt vad det innebär, eller vill vi äga våra lägenheter själva, vara våra egna värdar och själva bestämma över utvecklingen i Linjalen?

    För mig är det ett lätt val. Vad tycker du?

    SvaraRadera
  21. Nu är det 2 dagar kvar till stämman och jag tycker att det känns väldigt osäkert men hoppas verkligen att vi som bor här inser att det här är en stor möjlighet, hoppas även att vi som är för en ombildning orkar föra ut vårt budskap till grannarna.
    De som är mot en ombildning har varit bra på att få ut sitt budskap och jag tror att många kan bli så att de vänder sin kappa efter den vind de tycker blåser hårdast… jag tycker dock budskapet förs ut på ett osympatiskt sätt där man i pressen sagt gång på gång att det är dålig stämning i Linjalen och då glömt att det är man själv som går runt och sprider den dåliga stämningen…
    Intressanta siffror från SBAB på en månadskostnad från boende som går ner, snälla ni ta och förstå att detta är en möjlighet. Majoriteten av oss har ju ändå barn och kan väl vara måna om att lämna något efter oss när vi lämnar jordelivet. Innan det ska vi ju bli gamla och då kanske vi inte kan bo kvar här, risken finns ju att mer hjälp behövs för det vardagliga och då när man säljer sin lägenhet och får en peng över att ta med sig till äldreboendet har man har råd att betala den servicegrad man är i behov av.
    Läste en inbjudan till visning av de lägenheter som byggs vid Hornstull, kanske kan det göra oss ännu mer medvetna om prisläget:
    1:a 46 kvm, Pris: 2 405 000:-, Månadsavgift : 2918:- Kvadratmeterpris: 52´282:-
    5:a 128 kvm, Pris: 7 092 000:- Månadsavgift: 6732:- Kvadratmeterpris: 55´406:-
    Lyssna inte på dem som försöker göra det fel att köpa när priset är 25´000:-/kvm. 100.000-tals stockholmare har redan gjort det och gör det hela tiden. Vi kan ju sitta här sen i våra hyresrätter och (som någon bostadsrätts-antagonist tyckte vi skulle) vara ”en nagel i ögat på politikerna”.
    Jag tror inte de bryr sig faktiskt, om inte vi köper så kan de sälja ut allmännyttan och vårt kvarter till en privat värd och då har vi inte ett dugg att säga till om. Stockholmshem har redan sålt en hel del och det gör de på order av politikerna i styrelsen.
    Rösta Ja på torsdag, oavsett om du vill köpa eller inte tror jag vi kommer få ett superområde om pengarna vi lägger går till vårt eget kvarter.

    SvaraRadera
  22. Vi har nog lite olika förutsättningar du som skrev kommenatren ovan och jag. För mig finns inte möjligheten att bara besluta mig för att nu vill jag bo i bostadsrätt och nu köper jag mig en bostadsrätt. Jag har råd med den summa vi skulle få betala nu och jag har kollat med banken och det skulle leda till lägre boendekostnader initialt. Sedan med höjda räntor går det upp men då får man lägga undan till det. Jag har aldrig kunnat välja boendeform, för mig var bostadsrätt inget alternativ från början den ekonomin har aldrig funnits. Jag kan ångra att jag aldrig gjorde det då och slet hårt för att ha råd för då skulle jag haft ett annat läge nu. Det är beklagligt med människor som uppför sig illa oavsett åsikt, jag tror däremot att skillanden mellan styrelsen och Rädda linjalen är den att Styrelsen talar aldrig negativt i sina skrivelser, det gör man i de negativa utskicken vilket är trist. Vad enskilda individer vräker ur sig får var och en ta ansvar för själva och leva med men det är aldrig ok att kränka andra eller andras åsikter.

    Jag har inte sett den sidan av Bostadsrättsföreningens ordförande som du skriver om. Jag vill absolut inte att det ska ´vara så men röstar inte på enskilda personer i styrelsen utan på ombildning så att vi alla tillsammans ska äga. Jag vet hur många bra människor det bor här från båda läger så jag är inte orolig.

    Välja har jag aldrig kunnat göra tidigare men nu kan jag det. Mitt val är att ombilda, kanske räcker det inte men jag hoppas och därför röstar jag för en ombildning på torsdag.

    SvaraRadera
  23. Du verkar som en sympatisk person iallafall, du som skrev här ovan. Det är bra.
    Om du har varit någongång på ett möte i aulan så hade du sett den sidan av ordföranden.

    Fast man märker ju så tydligt att vi är 2 läger och alla ser och hör det man vill.."ni" tycker att vi far med osanningar, är negativa och elaka..och vi tycker det samma om er.

    Det är väl så det blir kanske men jag har pratat med flera andra som varit med om ombildningar och dom har absolut inte haft det så här som vi har det nu, tack o lov så är det slut på Torsdag!
    Får vi verkligen hoppas, för dom LOVADE att det bara skulle bli EN köpstämma och det får man hoppas dom håller!

    SvaraRadera
  24. 9.25 och 10.53

    Jag bor i hyresrätt för att jag jag inte haft något annat val. I olika skeden i livet har jag haft behov av olika storlek på mitt boende. Jag har alltid önskat att bo i bostadsrätt, men den storlek på lägenhet jag behövt har alltid varit utom räckhåll ekonomiskt. Med det otroligt låga pris man betalar vid en ombildning från hyresrätt till bostadsrätt får jag nu äntligen chans att köpa det boende jag drömt om. Att köpa en färdig bostadsrätt i samma storlek i en annan förening skulle jag aldrig ha råd med.

    Jag kom in på bostadsmarknaden för många år sedan. Då var det möjligt att köa i några år och få en hyreslägenhet. Vi som sitter på förstahandskontrakt i innerstan kan skatta oss lyckliga, för den möjligheten är sedan länge borta. Att vi nu får köpa våra lägenheter för ett helt otroligt pris och själva kunna påverka vårt boende är fantastiskt.

    SvaraRadera
  25. I nästan alla utsckick, lappar och kommentarer från brf och boenden här,så står det om hur mycket man kan sälja sin lägenhet för!?
    Vaddå sälja, vill alla flytta?
    Jag vill ju bo här, jag är inte ett dugg intresserad av hur mycket jag kan få för min lägenhet.
    Konstigt det här.

    SvaraRadera
  26. Hej, jag tror att de allra flesta av oss som bor här är intresserade av att bo kvar, jag är det definitivt. Däremot så är försäljningspriset/marknadspriset ett sätt att tydliggöra värdet på bostaden och det används i den avsikten dvs en väg att åskådliggöra att vi får ett mervärde. Mervärdet blir ju inte realiserat förrän vi säljer men långt innan det kan vi få låna pengar på banken till förmånligare ränta eftersom vi inte belånat hela värdet. Det möjliggör köp av ex landställe utan topplån eller bil till boenderänta osv. Jag för min del är inte ute efter det utan ett medbestämmande, det finns väldigt många idéer om förbättringar i området som jag tycker vore roligt om de kunde genomföras.

    Även de som är emot en ombildning pratar om värdet men då i motsatt riktning dvs ett försök att få affären att framstå som ogynnsam, att vi får köpa lägenheterna dyrt och att det är ett område i dåligt skick som man inte vågar köpa mm

    Jag tror att vi alla förstått att vi får köpa lägenheterna till ett bra pris och jag tror även att det kan vara gynnsamt att vara hyresgäst hos bostadsrättsföreningen om det är så att man av olika anledningar inte vill köpa. Om man röstar ja så har man ju dessutom 6 månader på sig att bestämma om man ensam eller tillsammans med anhöriga vill köpa.

    Jag har varit på många aulamöten och sett styrelsens ordförande för övrigt och kan inte hålla med om beskrivningen av honom från dessa möten. Jag tycker att det är förvånansvärt att han fortfarande håller ihop. En person som under så lång tid utsatts för personangrepp pga att han driver en sak som han tror på för egen del och för oss alla. Jag tror som han att det vore bra. Och vem kan uppriktigt sagt tro att han har hållit på med detta i flera år för att få en liten försäljningsvinst och flytta på en gång.

    Nu får vi visa varandra respekt, oavsett hur det går så ska vi bo här i fortsättningen också.

    Många intressanta utskick idag och Henning Pennings beräkning i porten. Lysande! Vad hände med lapparna som skulle sättas upp av någon med denna bloggs adress?

    SvaraRadera
  27. Man ser och hör det man vill..
    Respekt har det inte funnits här sen den här cirkusen drogs igång..tyvärr.

    SvaraRadera
  28. Det rosa papper som kom idag från en vanlig hyresgärst innehåller väldigt intressanta artiklar. Den av Rädda Linjalen lovprisade sanningssägaren P O Brogren har varit i farten tidigare med samma upplägg. Hmm...hans trovärdighet sjönk ytterligare, jag trodde botten var nådd redan.
    http://orginalet.proffstyckare.se/2007/10/

    SvaraRadera
  29. jag satte upp en liten lapp med denna bloggs adress i varje port och på de röda anslagstavlorna. Kanske har flera av dem försvunnit. Sätt gärna upp flera. Det skrivs ju mycket klokt på den här bloggen.

    SvaraRadera
  30. varför tar ni in så många inlägg från rädda linjalenaktivivterna? De tar inte något på deras blogg som är kritiskt mot dom.utan att kontrollera avsändaaren. De har gått för långt i deras smutskastningskampanj med dyra fyrfärgstryck.
    De talar aldrig om nåra ständiga hyreshöjningar.
    De talar aldrig on Stockholmsmodellen och hur hyresgästföreningen svikit sina gamla krav på att vinsten ska gå till de boende. De har gått med på marknadshyror och många kan inte bo kvar här med kommande hyreshöjningar. Rösta på bostadsrättsivrarna i stället för vinsdrivarna!
    Trist att folket i linjalen ska splittras och härskarna härska och driva fram höga hyror i innerstaden. Fatta att det blir billigare att bo här med BRF

    SvaraRadera
  31. varför det står att det är en god affär är inte för att man ska flytta utan för att visa att det är ett bra köp. det blir ju billigare att köpa sin lägenhet och bo kvar än att betala kommande marknadshyror. jag är livrädd för kommande marknadshyror och att det då blir svårt att byta till ngt billigt. En bostadsrätt kan jag ju då i framtiden ev, sälja och köpa en mindre, hoppas verkligen att folk tänker till på allas vårt bästa
    och röstar ja. Många är väl rädda för rädda linjalen men det ska ni inte vara, det går och så kan de göra karriär i hyresgästföreningen.

    SvaraRadera
  32. Om det blir BRF så är min ekonomi räddad,
    Om det blir Nej kan jag nli vräkt av marknadshyrorna,

    SvaraRadera
  33. varför detta snack om att folk kan flytta?
    det gör väl inget?
    för övrigt röstar jag både på vänstern och brf,så skäll inte på att det är kommunister och vänsteranhängare i rädda linjalen. de har inte analyserat läget och verkar godtrogna. Jag inser att samhället gynnar marknadskrafterna och att stockholmshem ska bli vinstdrivande. därför är det bättre att vi som bor i kvarteret äger kvarteret.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.