torsdag 26 mars 2009

Öppen debatt?

Motståndarsidan säger sig vilja ha en öppen debatt och säger sig veta mest och har svar på alla frågor.

Trots det censurerar man positiva inlägg på "bloggen". Men detta är ju ett forum för motståndare till ombildningen, så det kan jag ändå ha en viss förståelse för. Man vill inte ha med inlägg som får läsaren positiv till ombildningen.

Vad jag inte har någon förståelse för är att man hotar att ta reda på vilka som skrivit anonyma inlägg på bloggen. För det första tror jag det är olagligt, och för det andra förstår jag inte vad man ska göra med informationen? Signera inläggen kanske? Det vore ju kanon, men då måste man först plocka bort påståendet att det är samma person som skriver alla positiva inlägg. Detta eftersom det naturligtvis inte är sant!

Vad jag absolut inte har någon som helst förståelse för är någon eller några på motståndarsidan bemödar sig med att riva ner det fåtal lappar jag satt upp. Det enda som stod på lappen vad adressen till den här bloggen. Vad är ni så rädda för? En pytte-blogg som startas några dagar innan stämman - upplever ni det som ett allvarligt hot? Är det så att er taktik går ut på att skrika högt och tysta alla av annan åsikt? Varje dag gå jag förbi anslagstavlan och ser lappar från Rädda Linjalen. Naturligtvis låter jag dom sitta kvar. Min lapp med en webadress fick inte ens sitta uppe en dag. Patetiskt!

Öppen debatt? Nej! Uppenbarligen räcker inte motståndarsidans argumet till. Motståndarsidan kritiserar gång på gång styrelsen för att använda odemokratiska metoder. Ni kanske skulle titta er i spegeln innan ni kastar ur er mer kritik.

25 kommentarer:

  1. En fråga:

    Varför inte underteckna bloggen med ditt riktiga namn? Kanske skulle det hittils magra intresset för din blogg öka då.Alla bloggar på Rädda Linjalen är undertecknade med namn. Bor du ens på Linjalen eller är du bara en förvirrad ombildningsivrare i största allmänhet????

    Av antalet kommentarer att döma finns det inte särskilt många som är intresserade av en ombildning (jämför gärna med Rädda Linjalens blogg).Slutsatsen blir att folk inte är så dumma som BRF och dess styrelse tror!

    /Linjalisten

    SvaraRadera
  2. Hej Linjalisten. Jag har undertecknat det första inlägget med mitt riktiga namn - något du bevisligen inte gör själv, men ändå kritiserar mig för. Mitt namn är dock inte av intresse i detta. Jag ville bara skapa en plattform där de som är positiva till ombildningen inte censureras. Tidigare fanns inte någon sådan plattform, och vid en sökning efter information på nätet var det bara Rädda Linjalen man hittade. Det handlar inte om vem som tycker vad, utan att ge en möjlighet att föra fram sakliga argument för en ombildning och inte bara det gamla vanliga om hur otroligt inkompetenta alla som är för ombildningen är. Här får man gärna vara anonym om man önskar, och jag kommer garanterat inte att söka upp någon via dennes IP-nummer.

    Jag är alldeles för sent ute med denna blogg, det är jag fullt medveten om. Det blir lite av ett slag i luften, så här en vecka innan stämman, men 20 besökare på två dagar tycker jag ändå är bra. Med tanke på att jag satte upp lapparna igår morse och ni hade rivit ner dom igår eftermiddag så kanske intresset är större än du tror? Du hittade hit, så du har kanske sett lappen? Kanske rev du också ner den också så att ingen annan får höra att det finns boende som är postiva till ombildningen. Någon gjorde det iallafall. Någon som inser att motståndarsidans argument inte håller om de som är för en ombildning tillåts tala.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Hej Johan

    I det här forumet får man inte smustkasta motståndare till ombildningen. Jag var otydlig med det, men man får inte heller smutskasta någon som är för ombildningen.

    I andra stycket i din kommentar upekas en namngiven person på ett negativt sätt. Detta tillåts inte i detta forum. Jag är inte så insatt i bloggandet att jag vet om du kan ändra det, men är det inte ändrat innan kvällen kommer jag att radera ditt inlägg.

    Jag har i mitt första inlägg i den här bloggen skrivit vad jag heter. Men det är som sagt inte intressant. Varför vill ni få ombildningen av Linjalen att handla om allt annat än sakfrågorna? Det viktiga är väl att fakta kommer fram, och inte vem dom kommer ifrån?

    Jag ogillar alla lapp-rivare lika mycket. Oavsett vem som drabbas.

    Om ni anser att er sak gynnas av besök på den här bloggen så får ni gärna länka till den eller tipsa folk om att besöka den. Det faktum att bloggen är liten är för att den funnits i ett par dagar och har på intet sätt att göra med att motståndarsidan har bättre argument. Ni har hållit på länge och har stora resurser till marknadsföring. Jag har satt upp 5 lappar. Nedrivna efter ett par timmar.

    Jag har inte varit på alla möten, men som jag skrev i inlägget om genomgången av den ekonomiska planen så försökte några nej-sägare förstöra mötet. Om man inte hade hållit sig till ämnet utan låtit dom prata hela tiden hade mötet handlat om Finn Z, och inte om våran framtid i Linjalen.

    I sista stycket smutskastas styrelsen. Detta ska också ändras. Annars måste jag tyvärr plocka bort inlägget.

    Tack för visat intresse!

    SvaraRadera
  5. hej och tack för att du startat upp detta forum....det behövs verkligen ett till....jag tycker det är bra att du är så tydlig med att personangrepp inte accepteras här...skönt

    SvaraRadera
  6. Jag har plockat bort en kommentar som inte följde reglerna för detta forum.

    Att vi är oense är fullständigt klart. Att kritisera enskilda individer eller uttrycka sig nedvärderande om styrelsen är inget som hjälper någon att ta ett beslut i ombildningsfrågan. Förhoppningsvis tar vi beslut om vårt framtida boende på helt andra grunder än om någon på någon sida uttryckt sig olämpligt vid något tillfälle.

    SvaraRadera
  7. Hej, vad bra med detta forum. Skönt att du inte accepterar nedsättande kommentarer om någon, det gör den andra bloggen vilket förvånar mig eftersom de skriver att de granskar allt innan det publiceras. Jag vet inte vad det är som då censureras bort....
    Läste precis bostadsannonserna, många lägenheter till salu där utpriset är 35 000/ kvm och uppåt. De ligger här på Södermalm. Jag tycker absolut att de som kan klara affären ska köpa rösta för ett köp. Det kommer jag och många med mig göra. Hoppas att det räcker...

    SvaraRadera
  8. Anonym 14:07

    Ja, vi får verkligen hoppas att det räcker. En sådan här möjlighet får man nog bara en gång i livet!

    Jättekul att du uppskattar bloggen. Med tanke på att jag inte har resurser till utskick eller marknadsföring av sidan är jag jätteglad att i skrivande stund över 70 olika besökare varit inne. Och detta sedan jag fick igång en räknare i tisdags kväll. Det enda jag gjort är att sätta upp ett par lappar som fick sitta uppe ett par timmar. Jag kan bara tolka det som att intresset FÖR en ombildning är stort!

    Jag hoppas nu att de som hittar hit tipsar sina vänner om att det numera finns ett forum också för oss som är positiva till ombildningen. Och att de med kunskaper i frågan delar med sig av dessa. Det är bara fem dagar kvar till stämman, så nu är det viktigare än någonsin att få ut information om fördelarna med ombildningen.

    SvaraRadera
  9. Din blogg är väldigt bra... Jag såg faktiskt en av dina lappar med adressen i en port och kan tänka mig att sätta upp några liknande på de röda anslagstavlorna om du inte har något emot det? Vore bra om fler hittade hit och fick läsa dina sakliga inlägg.

    SvaraRadera
  10. Jag kan tala om för dig att alla lappar som vi sätter upp rivs också ner!! Så det så. Har alltid varit så. I våran port rycker dom direkt! Däremot får alltid brf info sitta uppe! Förklaring??

    SvaraRadera
  11. Anonym 19:58

    Vad roligt! Både att du uppskattar bloggen och att du hann se en av lapparna!

    Jag har absolut inget emot att du sätter upp lite lappar - det vore toppen! Ju fler som hittar hit och delar med sig av sin kunskap, desto bättre.

    Om vi bara lyckas förmedla fördelarna med ombildningen skulle det förvåna mig mycket om vi inte fick mer än 2/3 av rösterna. Tyvärr går ju den mesta energin åt att bemöta mängden av propaganda från nej-sägarna. Detta måste också kunna göras utan censur.

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  12. Johan Johansson / Rädda Linjalen29 mars 2009 kl. 00:43

    Jag fösrtår dina handlingar, din moral, och din syn på det fria ordet. Det överenstämmer inte med det vi har i Rädda Linjalen - men det är bra att se vad folk går för. Hoppas att du låter det här vara kvar så inte fler sanningar och fria ord censureras på din anonyma sida.
    Att din argumentation haltar är det nog hopplöst att göra något åt.

    SvaraRadera
  13. Kan du som har denna blogg och är så mycket FÖR en ombildning, förklara för mig/oss varför man ska köpa sin lägenhet, som man dessutom redan har?
    Varför ska jag ta en 3 miljoners lån, bo för dubbelt så dyrt och dessutom betala alla utgifter själv?
    Och sen ska jag ha en styrelse som hånar andra åsikter än sina egna och inte lyssnar på folk.
    Jag vill bo kvar här, inte flytta, alltså blir det bara dyrare och dyrare..
    Jag ser verkligen inga fördelar med en ombildning! Pingis bord finns redan.

    SvaraRadera
  14. Anonym 09:51

    Om du är säker på att du ska bo kvar för alltid, alltså ända tills du lämnar jordelivet, och inte har någon som du vill lämna ett större arv till. Om du dessutom är helt nöjd med den standard och service du erbjuds idag och inte önskar något mer. Om dessutom inte vill vara med och rösta fram styrelsemedlemmar du har förtroende för. Om du inte har något emot att med dina pengar bidra till ett bolags vinst. Om du känner det moraliskt fel att ta emot en miljon kronor du får till skänks. Då finns det faktiskt ingen anledning för dig att köpa din lägenhet. Då är det bästa för dig att bo kvar med Stockholmshem som värd.

    Dubbelt så dyrt, hur räknar du då? Tryck gärna på länken "Bolånekalkyl 3:a SBAB" uppe i högerkanten så kan du räkna ut månadskostnaden för en 3:a, helt utan ansträngning. Tänk dock på att amortering är med i den månadskostnaden. Detta är dock inte kostnad utan en utgift.

    Kostnaden är mycket låg som det är idag. Räntan och inflationen kommer att följas åt och gå upp någon gång i framtiden. Och sen ner igen. På både kort och lång sikt gör du en fantastisk investering om du köper din lägenhet. Detta är av stort intresse för de flesta, men inte för alla.

    SvaraRadera
  15. till anonym 09.51
    Du "har" inte alls din lägenhet. Du hyr den bara. Den är inte din. Du kan inte sälja den och den kan inte ärvas. Om du har arvingar är allt som de får ärva en flyttstädning.

    SvaraRadera
  16. FÅR jag en miljon om jag köper min lägenhet??
    Ja jag har räknat,och med ett lån på nästan 3 miljoner och räntor och amorteringar då blir det ca 14 000 kr i månaden, inte första året MEN sen, ja alltså dubbelt så dyrt!!
    Ärva? Mina barn kommer säkerligen att kunna på ett eller annat sätt skaffa sig ett boende när den tiden kommer, inte har jag fått ärva en stor lägenhet på söder!

    SvaraRadera
  17. En annan viktig orsak till att rösta för en ombildning är den osäkerhet som hyresmarknaden omgärdas av. Det finns åtskilliga tecken och fakta som redan idag visar på en marknadsanpassning av hyrorna. Vi har ett attraktivt läge på de lägenheter vi hyr av Stockholmshem idag. Förutom en närhet till butiker, kultur och stadsliv har vi ett lugn och en grön och lummig miljö. Underbart, det bästa av 2 världar, det tycker många vilket leder till att många skulle vara beredda att betala betydligt mer än vi gör idag för att bo här. Vår hyra kommer med stor säkerhet att öka mycket och då kommer det bli en ännu större segregering än om det blir bostadsrätter. Hoppas att man vågar att rösta Ja även om man inte vill köpa, jag tror att vi skulle kunna skapa en oerhört trevlig atmosfär för alla här i området tillsammans. Dessutom för de boende som idag vill byta sin lägenhet mot annan på Södermalm eller närförort, de skulle jag rekommendera att rösta Ja eftersom många är intresserade av att byta hyresrätt mot blivande bostadsrätt. Du behöver därför inte köpa själv men har ett mycket bättre läge vid annonsering av din lägenhet för med dagens mängd på hyresrätter är det verkligen svårt att byta, det kan många som försökt intyga.

    Boende i Linjalen, Södermalms närmaste kvarter.

    SvaraRadera
  18. till anonym 13.01
    använda "ett eller annat sätt för att hitta ett boendedet" är just det jag inte tycker att mina barn ska behöva göra.......hyresmarknaden är skev....jag blir glad om jag får lämna den....bostadsrätt, JA Tack!

    SvaraRadera
  19. Har vi fått ett pingisbord? vardå? har stockholmshem fixat det? Otroligt!!

    SvaraRadera
  20. Men flera pratar ju hela tiden om värdet på lägenheten etc, som om ni vill köpa för att sälja! Det är ju det ni vill. Annars bor ni ju i allt detta som är såå himla bra.
    Pingisbordet står i tvättstugan.

    SvaraRadera
  21. Nej det handlar inte alls bara om att sälja även om det känns bra att man kan göra det med en vinst om man väljer att göra det. Det handlar om så mycket mer. T.ex. ett pingisbord. Hur kom det till tvättstugan? Var det stockholmshem som monterade upp det? Har de överhuvudtaget betalt det? Det skulle förvåna mig. Ett pingisbord i tvättstugan är ju en bra idé.

    Jag tycker att många av stockholmshems investeringar i området känns underliga. Som att anlita plattläggare för att göra en underlig platå ut i gräset mellan port 54 och 56. Vad är det egentligen? förmodligen bara stockholmshem som vet.

    SvaraRadera
  22. Gällande pingisbordet är det en hyresgäst som ställt ned sitt privata bord där så de som vill kan spela.
    Det kan vi inte ge Stockholmshem "cred" för(jag är inte så säker på att de skulle tycka att det var bra med tanke på att det inte ska uppehålla sig obehöriga där dvs såna som inte tvättar...) Bra idé dock.

    Gällande plattformen på gården här nere som det nu står en piskställning på så är ändamålet det dvs en plattform mitt i gräset för att piska mattor, i ganska nära anslutning till de bord som köps in för att kunna sitta och äta vid...?
    Äran för det ska den nya styrelsen ha och endast en av dem faktiskt som krävt en ställning där (fö en person som är väldigt aktiv mot en ombildning). Där kan man snacka om boendeinflytande, hur många vill ha en piskställning här nere mellan husen? Inte jag, har någon av oss boende fått frågan? Det är lätt att kritisera andra för bristande demokrati när man själv inte bryr sig ett dugg om vad andra tycker. Så kan det vara med makt...!

    SvaraRadera
  23. Jag bor inte i området men har läst era bloggar både för och emot en ombildning. Jag har själv varit med om en ombildning och vet att det uppstår många frågor och ovisshet kring allt nytt, vilket är helt naturligt. Vad som förvånar mig i detta fall är dock att många som är emot en eventuell ombildning verkar vara mycket angelägna om att kunna påverka sitt framtida boende, vilket är mycket svårt när man bor i hyresrätt.

    När min hyresrätt ombildades var det inte självklart för alla boende att köpa sin lägenhet av olika skäl, men de flesta var ändå för en ombildning till bostadsrätt och ville alltså köpa vid ombildningen eller hyra sin lägenhet av bostadsrättsföreningen för att öka möjligheten att förbättra och påverka boendemiljön etc. Ombildningen genomfördes för några år sedan och i bostadsrättsföreningen bor det fortfarande nöjda bostadsrättsägare och hyresgäster kvar. Jag köpte själv min lägenhet och är idag mycket nöjd med både boendeformen och möjligheten att påverka.

    Till er som är emot:
    Varför inte satsa energin på att ombilda och därmed verkligen få en möjlighet att påverka?

    Hälsningar från en nöjd bostadsrättsägare

    SvaraRadera
  24. Hej anonym. 22.12.
    Hur många lägenheter är det i eran brf?
    Här är det 455 stycken!

    SvaraRadera
  25. Anonym den 29 mars 13.01

    Jag är ledsen för det långsamma svaret. Jag skrev faktiskt ett med en gång, men det tycks ha försvunnit på vägen.

    Jag förstår faktiskt inte hur du kommit fram till en månadskostnad på 14000 kr. Det vore intressant att höra hur du räknat. Det är inte dyrt nu, men om ett år säger du. Vad är det som händer om ett år?

    Räntan kommer sannolikt att vara väldigt låg länge. När den går upp kommer det att vara för att dämpa inflationen. Inflationen gör att ditt lån minskar i värde. Lånet är ju lika stort, men din lön är högre. Om man ska räkna räntekostnaden i framtiden måste man måste också räkna med inflationen för att det ska bli rättvisande.

    Dina barn kommer säkert att hitta ett boende på ett eller annat sätt när dom flyttar hemifrån. Dom kommer bo hemma väldigt länge om dom ska köa för att få en hyresrätt, det är tyvärr ett som är säkert. När dom flyttar hemifrån kanske det är läge för dig att byta till en mindre lägenhet? Med vinsten du gör då skulle du antagligen kunna hjälpa dom ganska långt på bostadsrättsmarknaden istället. Eller ta ledigt några år. Eller köpa en sommarstuga.

    Jag har tyvärr inte heller fått ärva någon lägenhet. Jag fick köa i 17 år för att få min lägenhet i Linjalen, och då hade jag ändå tur. Och nu finns det betygligt färre hyreslägenheter än när jag ställde mig i kön. 257000 människor står i kön, och 2008 förmedlas 7644 lägenheter (Södertälje, Stockholm, Uppsala). Då tar det tid! Det enda sättet för någon som flyttar hemifrån att få en lägenhet i Stockholm är att köpa en bostadsrätt. Om man inte räknar med mygel, svartkontrakt eller 2:a-handskontrakt med ockerhyror förstås.

    Vi kan önska att det vore annorlunda, men det är det inte. Bostadsrätt är det som ger valfrihet och rörlighet på bostadsmarknaden.

    Och ja - du får faktiskt en miljon. Inte i handen just nu, men du får den. Och om du någon gång skulle välja att flytta får du den faktiskt i handen.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.