söndag 10 maj 2009

Död marknad?

På skoj har jag varit på några visningar av bostadsrätter den senaste tiden. Senast idag söndag tittade jag på en 4-rummare i grannkvarteret. Utropspriset var 4,2 Msek eller ca 40.000 kr per m2. Slutpriset kommer förstås att ligga högre. 5-rummarna här på Linjalen ligger ca 1 Msek lägre ( ca 23-24.000 p m2) i förstagångspris.
Tillströmningen av presumtiva köpare var mycket hög. Det var knökfullt helt enkelt under de 45 minuter visningen varade.
Vissa gör sitt allra bästa att dödförklara marknaden för bostadsrätter, men det märktes då inte idag kan jag säga.

6 kommentarer:

  1. Ja visst det är det bra..men en liten hake bra.
    Jag (och många med mig) vill inte köpa för att sälja.
    Jag vill bo kvar.

    SvaraRadera
  2. Absolut - jag med. En del har dock skrämts bort från ombildningsprocessen av argument som att just våra hus skulle vara mer eller mindre värdelösa. Vem vill satsa i något som är värdelöst? Det är dags att inse att så inte är fallet. Tvärtom har vi fortfarande möjlighet till en synnerligen klok investering.

    SvaraRadera
  3. Ja vad blir det ca 40% "rabbat" och SBAB accepterar lägenheten som säkerhet och alla får låna om de klarar de nuvarande hyrorna. Man kan låna mycket innan man kommer upp till vad vi betalar idag i hyra. Som den känd svenske ekonomen(kanske den störste)Knut Wicksell(1851—1926) sade "det är ej farligt att ta lån utan det är farligt att ge lån"
    /Pelle

    SvaraRadera
  4. "tillströmningen av presumtiva köpare var mkt hög" skriver du..?
    Men hur många var där som du, bara för att titta?
    Eller du kanske inte var där bara för att titta?

    SvaraRadera
  5. Tja vad svarar man på den kommentaren? Konspirationsteoretiker kommer man aldrig att nå ändå så jag väljer att hänvisa till inläggets innehåll. Att bilda sig en egen uppfattning i empirin om sakers tillstånd kan uppenbarligen verka stötande för somliga men lyckligtvis inte för alla.

    SvaraRadera
  6. Rapporterade försäljningssiffror är tydliga. Titta på http://www.maklarstatistik.se/b/B01.htm så får ni br-siffrorna för 3 mån och 12 månader.
    Jag är förvånad att inte fler på RL och här tittar på dem, då slipper vi spekulationer. I Stockholm kommun så ligger det 5% back på 12 månader, och upp 9% sista 3. Det mesta av fallet är alltså återhämtat, och siffrorna nedåt mycket mindre än många försöker skrämma er till att tro. Dessutom är det nu tryck i försäljningen, det är alltså inte som under hösten att folk väntar med att sälja, vilket påverkade statistiken under hösten. Ha en fin kväll!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.