onsdag 27 maj 2009

Artikel i SvD 27/5. Beslutet taget!

"Hyresgäster säger ja till Stockholmsmodell
Hyresgästföreningen i Stockholm sade, efter en fyra timmar lång debatt, ja till förslaget om ett nytt system för hyressättningen, den så kallade Stockholmsmodellen. Nu ska fastigheterna klassificeras utifrån faktorer som läge och standard, snarare än byggnadsår. Och återigen hörs varningsrop om ”marknadshyror”."
Läs hela artikeln i Svenska Dagbladet den 27/5 genom att klicka här!

Vi har fortfarande möjlighet att ta kontroll över kostnaderna. Äger vi våra lägenheter går månadskostnaden till en bostadsrättsförening utan vinstintresse, och vi slipper bidra till fastighetsbolagens stora vinster.

42 kommentarer:

  1. Jag är(helt)ensamstående med två barn, min enda chans att ha råd att bo kvar på sikt är att köpa våran fatighet!
    Det är ett faktum! Det är vi(och andra med dålig inkomst)som tjänar på om detta!
    Om jag köper idag och låser räntan i sju år,kommer det ändå bli billigare än hyran är idag! Så är verkligheten för oss på Linjalen,det är bara att inse!!/Alexandra

    SvaraRadera
  2. Ja, låt oss nu ta kontrollen över våra boendekostnader. Det skulle kännas bra mycket tryggare att bo i bostadsrätt och veta att alla som äger fastigheten har samma mål, det vill säga att ta väl hand om kvarteret och hålla nere kostnaderna.

    Alla medlemmar i bostadsrättsföreningen se till att komma på årsstämman den 3 juni och rösta ner motionen. Detta är VIKTIGT för annars blir det inte någon ny köpstämma!!!!! Ta dig tid och kom! Varje medlem får bara företräda en hyresgäst, portombuden likaså, det är alltså inte 30 fullmakter/portombud såsom på en köpstämma. Jag uppreppar kom till årsmötet och rösta ner motionen så att vi har chansen att köpa vårt härliga kvarter! / Johanna, Styrelseledamot

    SvaraRadera
  3. Är det ok att anklaga styrelsemedlemmar för att vara kommunister, men SKANDAL när någon i Rädda Linjalen råkar ut för detsamma? Tydligen! En kommentar med detta påstående kom ut nu på motståndarbloggen. Vilka partier de boende röstar på är väl inget vi behöver ta hänsyn till, eller?

    Motståndarna försöker tiga ihjäl de kommande marknadshyrorna och istället hetsa oss andra att börja diskutera ovidkommande saker. Då slipper de erkänna att de hade fel och att de har förlorat ett av sina viktigaste argument mot ett köp av Linjalen.

    Dom gör bort sig, och jag hoppas att ingen lägger någon större kraft på att argumentera om fler skitsaker. Låt oss prata om det som är viktigt!

    SvaraRadera
  4. SAXAT från http://www.sodermalmsforeningen.se/

    "Hyresgästföreningens fullmäktige röstade den 26 maj 2009 för den s k Stockholmsmodellen för hyressättning. Södermalmsföreningen m fl röstade emot. Stockholmsmodellen berör i huvudsak hyrorna inom Stockholms stad. Ändå var det i hög grad med röster från de andra kommunerna i regionen som förslaget kunde röstas igenom. Det kan inte kallas demokrati. Inte heller hade förslaget skickats på remiss till föreningarna innan alla skulle fatta beslut. Men fastighetsägarna jublar säkert."

    Som ni ser så låter man hyresgästföreningar från ytterkommunerna vara med och bestämma vad som skall gälla i innerstaden! På samma sätt kommer man att låta förortshyresgäster få vara med i undersökningar som skall avgöra hur mycket de nya "lägesanpassade hyrorna" skall bli. Gissa vad de kommer att tycka, jo i innerstaden bör man höja och i förorten bör man sänka.
    /MVH Pelle

    SvaraRadera
  5. Det är märkligt vad tyst det är från Rädda Linjalens sida om att stockholmsmodellen är antagen.....

    Önskar en debatt om denna modell, tror RL att det bara kommer att vara 25kr i ökning av hyran?

    SvaraRadera
  6. Jaha, om brf Linjalen anser att hyresgästföreningen är ett trovärdigt framtidsorakel när det gäller hyrorna, då blir man ju verkligen orolig om man ska hyra lägenhet i Linjalen, ägd av en bostadsrättsförening. Brf-styrelsen har ju lovat att tillämpa allmännyttans regler för hyressättning om det blir en ombildning. Verkligen oroande!

    SvaraRadera
  7. Vad härligt Ragnvi. Du är den första från rädda linjalen som erkänner att hyresutvecklingen kommer att bli otäck. Har du verkligen fått ok av dom andra att skriva det där? Ni anser väl att hyresgästföreningen är trovärdig, för ni och dom är väl till delar samma människor. Eller tror ni inte själva på det ni säger?

    SvaraRadera
  8. Ragnvi Svärd det lovade man innan det blev känt/beslutat att allmännyttan skulle drivas med vinst. Nu behöver inte bostadsrättsföreningen vara så giriga som vad SABO och de privata fastighetsbolagen kommer att bli efter som en bostadsförening ej behöver gå med sådana vinstkrav som de./MVH Pelle

    SvaraRadera
  9. Det är ju märkligt att Rädda Linjalen letar samband med ljus och lykta mellan Demokratigruppen och BRF. Själva har de alltid förnekat in absurdum att Rädda Linjalen och Lokala Hyresgästföreningen inte är en och samma grupp människor!

    Det är också anmärkningsvärt att RL kräver att denna blogg, Demokratigruppen och även BRF omedelbart upphör att existera samtidigt som de så ihärdigt försöker låtsas vara sanna demokrater.

    SvaraRadera
  10. Vet inte Rädda Linjalen att handlingar som skickas till kommunala bostadsbolag är offentliga handlingar? Angivarbrevet kan ju lika gärna begärts ut från Stockholmshem.

    SvaraRadera
  11. På Rädda Linjalens möten sitter Johan Johansson och Olof Fryklöf och håller hov. På Lokala Hyresgästföreningens möten sitter.. just det.. Johan Johansson och Olof Fryklöf och håller hov. Ändå förnekar RL kategoriskt att de båda föreningarna är en och samma. Det är riktigt komiskt!

    SvaraRadera
  12. På RL:s blogg så börjar man nu komma med lögnaktiga påståenden om samboförhållanden inom Brf. Idag är det Johanna som man granskar och vill länka henne till demokratigruppen genom att påstå att hemmes sambo leder den gruppen. Så lågt!

    Ragnvi Svärd brukar ibland skriva på RL:s blogg och nu här. Är det möjligen så att Ragnvi genom giftermål kan kopplas till Rädda Linjalen? Är det tom så att vi kan ana den publicitetsskygge justeringsmannens bakom Ragnvis text.

    Vad har detta med Ragnvis text att göra kanske ni frågar er. Ingenting svarar jag. Precis som att Johannas privatliv inget har att göra med demokratigruppen.

    SvaraRadera
  13. Det klart dom inte tror på det dom själva säger. Vem gör egentligen det om man ska vara ärlig.

    Vill ändå tacka för din fina blogg. Du har fått mig att tänka till. Om Brf menar allvar med att min hyra blir lägre med dom än med Stockholmshem så kommer jag att rösta ja.

    Obetslutsam pensionär 84

    SvaraRadera
  14. Hej
    Jag tillhör de som fortfarnade inte bestämt sig. Är gammal men har en internetuppkoppling. Eftrersom jag inte har så mycket för mig så läser jag alla bloggar om Linjalen. När jag var ung så sa min lärare till mig att " när du är tveksam inför ett val så ska du rösta på de som har råd att skämta lite om sig själva".

    Vad gör man när alla är så gravallvarliga? Marknadshyror eller räntechock det är bara att välja. Jag har faktiskt inte råd med vare sig det ena eller andra. Kan ni inte på båda sidor slut upp med att var så dramatiska. Lite humor kanske skulle vinna över oss osäkra.
    /elak farbror som bott här sen 71

    SvaraRadera
  15. Hej elake farbror ;-)

    Skratt, ja lite humor vore härligt!

    Det börjar dock kännas mer och mer obehagligt ju längre denna stockhomsmodell framskrider.

    Fullmäktige har antagit stockholmsmodellen. Här är ett utdrag vad som ska värderas vid hyressättning;

    Utdrag ur stockholmsmodellen om vad som ska värderas vid hyressättning

    När det gäller lägenhetens beskaffenheter bör ”alla faktorer av betydelse” inverka såsom:
    • storlek,
    • modernitetsgrad,
    • planlösning,
    • läge i huset,
    • reparationsstandard och
    • ljudisolering.

    När det gäller förmåner knutna till lägenheten eller fastigheten bör hänsyn tas till faktorer som
    • hiss,
    • sopnedkast,
    • tvättstuga,
    • särskilda förvaringsutrymmen,
    • god fastighetsservice,
    • garage samt
    • biluppställningsplats.

    Slutligen bör på bruksvärdet tillåtas inverka vissa andra faktorer såsom
    • husets allmänna läge samt tillgång till parkeringsplatser samt
    • allmänna fortskaffningsmedel.”
    • Bostadsområde och läge
    • Fastighetens standard
    • Lägenhetens storlek och standard


    När jag nu har satt mig in i hur denna modell ser ut så känner jag mig bara mer säker på att jag vill vara med och köpa detta område. Jag kan då planera min ekonomi och binda en del av lånen och på så sätt påverka min boendekostnad, vilket jag ju inte kan om Stockholmshem sätter hyran. Det står också i denna stockhomsmodell att i de större städerna där någon form av hyressättningsmodeller utformats påverkar läget bruksvärdet med 30% eller mer. Ta själv del av hela stockholmsmodellen här; http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgfdata/2009/05/article/article20090519_082055463/stockholmsmodellen.pdf eller om du inte kan öppna Pdf filer så via Terje Gunnarssons blogg; http://terjegunnarson.blogspot.com/2009/05/stockholmsmodellen.html

    Med hopp om ett trevligare diskussionsklimat!

    SvaraRadera
  16. Elaka farbrorn
    Jag håller med dig helt och fullt! Tyvärr har diskussionerna handlat alldeles för mycket om personangrepp. Den som blir kränkt vill ge svar på tal. Och så är det igång igen. Om vi kan släppa det och istället diskutera vad en ombildning egentligen innebär blir nog diskussionsklimatet trevligare. Och kan vi ha lite roligt samtidigt som vi diskuterar blir det samtidigt mer intressant.

    Obeslutsam pensionär 84
    Det var jätteroligt att höra att du uppskattar bloggen. Tack!

    SvaraRadera
  17. Till ombilda Linjalen och Rädda Linjalen

    Johanna skriver:
    "Utdrag ur stockholmsmodellen om vad som ska värderas vid hyressättning

    När det gäller lägenhetens beskaffenheter bör ”alla faktorer av betydelse” inverka såsom:
    • storlek,
    • modernitetsgrad,
    • planlösning,
    • läge i huset,
    • reparationsstandard och
    • ljudisolering.

    När det gäller förmåner knutna till lägenheten eller fastigheten bör hänsyn tas till faktorer som
    • hiss,
    • sopnedkast,
    • tvättstuga,
    • särskilda förvaringsutrymmen,
    • god fastighetsservice,
    • garage samt
    • biluppställningsplats.

    Slutligen bör på bruksvärdet tillåtas inverka vissa andra faktorer såsom
    • husets allmänna läge samt tillgång till parkeringsplatser samt
    • allmänna fortskaffningsmedel.”
    • Bostadsområde och läge
    • Fastighetens standard
    • Lägenhetens storlek och standard


    När jag nu har satt mig in i hur denna modell ser ut så känner jag mig bara mer säker på att jag vill vara med och köpa detta område. Jag kan då planera min ekonomi och binda en del av lånen och på så sätt påverka min boendekostnad, vilket jag ju inte kan om Stockholmshem sätter hyran. "

    Vad jag inte förstår är vad som upprör så med stockholmsmodellen. Själv vet jag inte hur jag kommer att rösta i augusti men att läget kommer att vara en faktor, bland många andra som avgör hur hyreshöjningarna ska slå tycker jag är helt ok. Om det bara vore läget skulle jag förstå oron.

    Jag kanske röstar ja i slutänden men jag tycker det är fel att påstå att det skulle leda till att man fick bättre kontroll över sina boendekostnader. Det blir ju i förlängningen Riksbankens räntenivå som avgör det hela.

    Om jag köper så säljer jag direkt. Vill jag bo kvar så kommer jag att rösta Nej. Sen tycker jag att båda parter har nån slags moraliserande attityd till de som vill göra ett klipp

    Själv är jag bara en enkel knegare som i dyrtider måste se om sitt hus. Moraliska ställningstagande överlåter jag till er som har råd med sådant.

    Metallare 47

    SvaraRadera
  18. Anonym 17:28
    "Det är också anmärkningsvärt att RL kräver att denna blogg, Demokratigruppen och även BRF omedelbart upphör att existera samtidigt som de så ihärdigt försöker låtsas vara sanna demokrater."

    Om det du säger stämmer blir ingen gladare än jag. Kan du bekräfta uppgiften?

    Ombildar-Lasse

    SvaraRadera
  19. RLs senaste inlägg ger intrycket att t o m den annars rätt slipade debattören Johan J börjar bli desperat... vem som bor ihop med vem känns ju verkligen som en "stor fråga" i sammanhanget. Låt dom ropa i öknen så länge dom håller den nivån, d v s det finns ingen som helst anledning för någon vettig människa att överhuvudtaget kommentera det inlägget.

    Angående Stockholmsmodellen så låter den helt snurrig - hur har HGF tänkt sig att i sina förhandlingar kunna ta hänsyn till alla dessa parametrar? Det låter som om i princip varje enskild lägenhet skulle behöva hyressättas individuellt och då är verkligen inte marknadshyran långt borta...

    Bl a blir man fundersam över faktorn "reparationsstandard". Den indikerar att det kan komma att innebära fritt fram att höja hyrorna för sådant som tidigare (till värdarnas stora förtret) räknats som normalt underhåll och inte utgjort skäl för hyreshöjningar. Usch, denna modell känns inte bra, särskilt inte för oss i Linjalen som antagligen lär få höga poäng avseende de flesta faktorerna!

    SvaraRadera
  20. Gunilla Thörnwall Bergendahl, 78-an, besviken HGF-medlem29 maj 2009 kl. 22:36

    Vänner! Man tar lite sats ibland och tittar på vad grannarna i andra bloggen skriver. En lätt tröttma infinner sig då när man försöker bemöta felaktigheter och får hånfullheter till svar. Så det där med humor och trevlig ton vore trevligt.

    Som medlem i HGF funderar jag mycket över sveket till medlemmarna och även politiseringen av denna fråga. Klipper in delar av det jag precis skrev till andra bloggen som svar på anklagelser om att "det finns listor över hur folk röstat som portombuden använder för att få folka att skriva på fullmakter":

    "Det finns ingen lista på hur folk har röstat. Det finns en röstlängd dvs man har prickat av vilka som kom dit och var röstberättigade. Vilka av dessa som faktiskt röstade eller ej och vad var och en av dessa röstade är det INGEN som vet utom den enskilde individen. Nu kanske det blev ganska uppenbart ändå eftersom merparten satt på vänstra eller högra sidan dvs men det är en helt annan sak.

    För övrigt: är det värre att Brf använder sitt eget material dvs röstlängden över medlemmarna som underlag för att värva fler ja-röster än att Rädda Linjalen före köpstämman knackade dörr och förde register vilka som ville bo i hyresrätt eller ej? Eller har RL ingen koll på vad folk i kvarteret vill? Det var inte den infon som jag fick i alla fall på en av de sista RL-mötena före köpstämmn.Varför är alla de metoder som RL (dvs i pricincip lokala HGF) använder helt oacceptabla och SKANDAL när ja -sida tillämpar dem?

    Och varför ägnar ni er åt att skriva spaltkilometer trams åt pseudohändelser istället för att på allvar oroa er över det beslut som nu är fattat dvs den överhängande risken för marknadshyror?

    Hur många som begärde köpstämma? Vi följer stadgarna och då innebär det att minst 10% har begärt det.Hur många det exakt är får du fråga styrelsen om. Det enda jag vet är att vi är en stor mängd folk , tillräckligt många, som utan tvång, av egen vilja tillsamman begärt ny köpstämma.

    För övrigt kan jag infomera om att jag är medlem i HGF sedan 20 år, betalar 75 kr i månaden + de obligatoriska 10 kr i månaden som man tvingas till i allmännyttan. Jag är mycket besviken och sorgsen över att mina medlemspengar går till att stödja politiska handlingar + propaganda i stället för att fokusera på medlemmarnas rätt i hyres- och stambytestvister eller att man som nu senast väljer att förhandla bort möjligheterna för vanliga människor att bo kvar i innerstan.

    Jag vill bo i Linjalen men ser att på sikt är Brf det enda möjliga sättet för mig och min familj att ha råd med det.

    Och för den som undrar kan jag också informera om att jag inte är kapitalist, alltid stått till vänster om mittlinjen och är uppvuxen i en Brf med en statarson och gråsosse till pappa som var ordförande i föreningen. Brf är en gammal kooperativ boendeform, sprungen ur folkrörelserna. Tyvärr har ombildning till Brf politiserats men grundtanken är
    KOOPERATIVT ÄGANDE FÖR GEMENSAM NYTTA OCH NÄRA INFLYTANDE!

    SvaraRadera
  21. Gunilla i 78:an29 maj 2009 kl. 22:43

    Och jag glömde - TACK Markus för ditt oförtröttliga, oavlönade och otacksamma arbete att hålla igång bloggen och att du ger ja-sidan ett forum!

    SvaraRadera
  22. Gunilla:
    Jag skrev ett liknande inlägg till RLs blogg om hur enkelt det lär vara att utan spioneri fixa ihop en lista över vilka som röstade nej respektive inte röstade alls... tror du det publicerades? Nix, samma sak med den kommentar jag skrev till båda bloggarna angående taktiken att försöka avleda uppmärksamheten från Stockholmsmodellen genom att grotta ned sig i pseudofrågor. Den här bloggen publicerade kommentaren och den finns att läsa under förra inlägget men inte RL... börjar nästan tro att jag som omväxling slog huvudet på spiken ;-)

    SvaraRadera
  23. Ett förslag. Kan inte Brf och Rädda Linjalen ha någon typ av gemensam aktivitet så att alla på Linjalen kan träffas,vara normala umgås och skratta tillsammans? Nu känns det som om ni hatar varandra eller nästan i alla fall.

    Om det blir bostadsrätt så undrar min fru vad som händer med hyresgästföreningens utflykter och våran kvarteslokal

    Kan inte hyresgästföreningen som de flesta har förtroende för komma ut med lite information så man förstår hur man ska ställa sig? Kanske kan dom ordna en träff mellan Brf och Rädda Linjalen? Jag tror att många skulle vilja se det! DEt känns inte bra som det är!
    /elak farbror

    SvaraRadera
  24. Hej Metallare 47,

    Vad jag menar med att själv vara med och påverka våra boendekostnader är t ex vad vi ska renovera, stambyten, reparationer allt som har med vårt kvarter att göra, styr ju föreningsavgiften.

    Dem personliga lånen kan jag själv välja hur jag vill binda, vill jag vara säker på min månadskostnad en lång tid framöver kan jag ju välja att binda en stor del av lånet, på så sätt påverkar jag min boendekostnad.

    Som läget är nu så skulle jag spara ca 2000kr/månad om detta blir bostadsrätt, dessa pengar kan jag ju välja att amortera av lånet med, eller spara för kommande ränteökningar.

    Bor vi kvar i allmännyttan har vi ju ingen som helst kontroll över stambyten, hyreshöjningar o s v.

    Vill också passa på att tacka Markus för denna blogg! Tack!

    SvaraRadera
  25. Gunilla T-B säger att:
    KOOPERATIVT ÄGANDE FÖR GEMENSAM NYTTA OCH NÄRA INFLYTANDE!

    Hej
    Är det ett kooperativ vi talar om. Jag röstade JA men gillar inte SKB. Jag trode att en Brf alltid var en ekonomisk förening och inte en kooperativ sådan. En kooperativ bostadsrätt går inte att sälja med vinst och vad är då poängen? Nu vill jag ha en förklaring!

    Lågmält affärsbiträde med ambitioner

    (kopia till Rädda Linjalen)

    SvaraRadera
  26. Ursäkta en dum fråga från en trogen Brf_medmlem men är Gunilla Thörwall-Bergendahl i 78:an ocn Gunilla i 78:an samma person? Käns lite förvirrande även om båda skriver bra.

    /Nicklas med nyckeln

    SvaraRadera
  27. Det var någon som efterlyste humor här och det tycker jag man hittar om man leter lite. Har aldrig sett så många underfundiga understreckare i hela mitt liv. Bäst tycker jag att
    "lägmält affärsbitraäde med ambitioner" är.
    Kanske borde vi visa upp mer av vår komiska ådra inför köpstämman. Jag tror själv att våra grannar sedan länge tröttnat på Johan, Olof ; Lasse ; Nik och de andra dystergökarna i RL.

    Varför inte försöka motverka dysterheten med sin motsats. Det borde finnas några av våra förtroendevalda som kan schowa lite. Kanske kubde vi försöka oss på en varite eller dylikt inför köpstämman. Det kunde ju bli kul!

    Som det ekonomiska läget ser ut i landet så tror jag att många behöver annat att tänka på. Tror också att det kan skapa en större närhet mellan de boende och Brf.

    Knasboll med hjärna i 76:an

    SvaraRadera
  28. Stämman är kanske inte rätta stället för show men annars tror jag det finns förutsättningar i det här kvarteret... känner inte alla personligen men vad jag förstår finns det författare, dramatiker, musiker och kanske t o m skådisar och showartister som bor i vårt kvarter. Oavsett hur det går på den andra köpstämman så borde kvarteret kunna få ihop ett hejbudrande 40-årskalas som förhoppningsvis kan få alla boende att komma tillsammans igen som ETT lag. Blir det BR har ju alla anledning att engagera sig, blir det fortsatt HR måste alla gå samman för att sätta ordentlig press på HGF (och då i synnerhet Stockholms egen "Göran Persson" Terje Gunnarsson, hur mycket krävs det för att rösta bort honom?).

    SvaraRadera
  29. Lågmält affärsbiträde med ambitioner:
    Tror Gunilla citerade urfädernas grundtanke från innan t ex SKB ens fanns, En brf är precis som du skriver en ekonomisk förening, som brf-innehavare har du rätt att bruka din lägenhet samt blir delägare i föreningens övriga egendom i förhållande till din lägenhets andelstal.

    SvaraRadera
  30. Precis som "Henrik" säger i RL-bloggen är det viktigt att skilja på marknadshyror och systematiserad hyressättning.
    Annars kan RL fortsätta hänvisa till att det inte finns något politiskt stöd för marknadshyror eftersom det är ett helt annat system.

    SvaraRadera
  31. Vilken underbar dag! Man kan knappast bo bättre än just här i Linjalen. Nära till allt, men långt ifrån dyrt, som SL säger.

    SvaraRadera
  32. Jag läste igenom länken som Henrik hänvisade till och själv tycker jag det ändå låter ruskigt likt marknadshyror mer som en omskrivning för att det ska låta bättre. Men läs igenom hela stockholmsmodellen själva, den är inte så många sidor och bilda er en egen uppfattning. Så kan vi föra en saklig debatt här.

    Ha en härlig dag i solskenet/ Johanna

    SvaraRadera
  33. Gunilla T-B i 78:an (solbränd!)30 maj 2009 kl. 20:47

    Lågmält affärsbiträde (kul nick):
    Som någon kommenterade, jag avser inte riktigt den juridiska termen kooperation utan mer tanken det står för dvs gemensamt ägande i grupp - icke vinstdrivande. Juridisk en ekonomiskt förening men .. äsch ni förstår vad jag menar.

    Nicklas med nyckeln:
    Ja Gunilla i 78;an är samma som Gunilla Thörnwall Bergendahl men har man så långt namn så förkortar man gärna. Jag har också bestämt mig för att blogga öppet med namn och uppmanar alla att göra detsamma. Rädda Linjalen anklagar ja-sidan för att vara anonyma och jag tänker inte bjuda dem på det. Jag står för vad jag tycker och jag gillar inte deras ton och deras aktiviteter.

    Elak farbror:
    Ja du, ingen skulle vara gladare än jag, som gammal trogen hyresgästföreningsmedlem. Men tyvärr är lokala Hyresgästföreningen och Rädda Linjalen i princip samma sak. Titta på på deras styrelselap i porten och så kollar du på Rädda Linjalen....
    Hyresgästföreningen har gjort som sin huvudsak att stoppa ombildningar och vårt kvarter är ett prestigeobjekt för dem - alldeles oavsett vilket som är bästa hyresvärdalternativet för dem som vill hyra även i fortsättningen.

    Eftersom vårt kvarter efter ett köp kommer ha ett ganska stort antal hyresgäster skulle man ju kunna tänka sig att de jobbade för att se till att deras medlemmar får bästa hyresutvecklingen. Som det ser ut nu är det garanterat som hyresgäst hos Brf men det förtiger man....
    Så elak farbror, glöm Hyresgästföreningen för tillfället...

    SvaraRadera
  34. Gunilla T-B, 78:an30 maj 2009 kl. 21:06

    Hej igen!
    Jag kollade igenom RL:s blogg och kunde konstatera att mitt inlägg från igår kväll där jag berättade att jag var en mycket besviken hyresgästmedlem osv (ni kan läsa det ovan)
    INTE publicerades på RL-bloggen! Däremot fanns en massa andra inlagda under eftermiddagen. Jag är inte ett dugg förvånad men eftersom Johan Johansson ger sken av att hans och RL:S blogg är så öppen och demokratisk så är det ganska skrattretande. Först anklagar de ja-sidan för att vara anonyma och när man sedan publicerar sitt inlägg med fullständigt namn, att man är kritisk HGF-medlem och dessutom redogör för sina vänstersympatier (fan också alla Brf:are är inte blåsvarta girigbukar)då får man inte vara med! Fall på eget grepp Johan Johansson!

    SvaraRadera
  35. Hyresgästföreningen har valt att inte nämna att läget är en avgörande faktor i hyressättningen. Så här säger en av HGF:s egna representanter:

    "Det här är den största förändringen av hyressättningen på 40 år. Om läget ska styra så mycket får vi orimliga hyror i innerstan, det är det man är ute efter, sa Anders Loosme från Södermalm."
    Källa: se länken nedan.

    Men det är ju ett annorlunda system jämfört med marknadshyror fastän med samma effekt.

    http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hemhyra/firstpage/edition/110/everyone/firstPage?ViewMode=0&orgId=110&movefirst=firstPageItem20090527_090427127&ObjectID=245019

    SvaraRadera
  36. Här finns en analys av stockholmsmodellen gjord av NHB - Nätverket för Hyresgästernas Boendetrygghet; http://www.sodermalmsforeningen.se/Om%20hyress%E4ttning/Analys%20av%20Stockholmsmodellen.pdf

    Om du har svårt att välja vad du ska rösta så se till att ta del av all information och bilda dig en egen uppfattning. Läs igenom hela stockholmsmodellen och läs även denna analys. Det talar sitt tydliga språk, var kritisk, tänk själv, vad innebär detta för oss i vårt kvarter.

    / Johanna, styrelseledamot

    SvaraRadera
  37. Hej Johanna
    Det är viktigt att ta fram fakta om den nya hyressättningen. Var lite försiktig med att använda fakta från NHB och Hgf Södermalm bara. Båda organisationerna befinner sig i en ständig konflikt med övriga Hgf. De har allstå en förmåga att "förjävliga" situationen. Fakta från dom riskerar att slå tillbaka på Brf om vi använder det för mycket.

    Jag tror att vi istället ska försöka ge nyanserad info om den nya hyressättningen. Vi har en tung uppförsbacke om vi ska vinna det här. Det gäller bl.a att skapa ett förtroende bland de boende som vi helt uppenbart inte hade i april.

    Sen måste vi undvika all vidare pajkastning mot Rädda Linjalen. Varje gång vi gör det så får dom precis som dom vill. Ignorera dom! Vi måste uppträda ansvarsfullt i alla lägen. Litar inte de boende på föreningen så är loppet kört.

    Tråkigt nog så ska det inte komma en ny ekonomisk plan. Här ligger vår stora svaghet. Jag hade def. föredragit en högre månadsavgift i början. Det är lätt att misstänkligöra planen pga av detta.

    Undvik alla typer av glädjekalkyler. Kalkyler som ständigt förutspår billigare boendekostnader även på sikt kan uppfattas som oseriösa.

    De flesta av mina grannar valde att inte rösta för köp i april. Brf:s ekonomiska kalkyler var det avgörande skälet.

    Jag hoppas verkligen vi vinner i augusti men då måste vi omedelbart sluta med att spekulera i evighetslåga räntor. Det är rent kontraproduktivt.

    Det måste bli ett slut på anonyma utskick i fortsättningen. Allt som skrivs ses som föreningens ståndpunkt.

    Vi måste visa en helt annan öppenhet än hittills. Bjud in Rädda Linjalen på debatter innan köpstämman. Ett av deras parad argument är ju att vi inte vågar ta en öppen diskussion. Det är väldigt illa för oss!

    Med hopp om en skön sommar och en ännu härligare höst (-:

    /Peter

    SvaraRadera
  38. Gunilla T-B i 78:an31 maj 2009 kl. 13:01

    Citat från söndagens utskick från Rädda Linjalen:
    "Varför stod det inte hur man kontaktar valberedningen?"

    I varje port sitter sedan i slutet av april ett anslag med telefonnummer till styrelsen OCH valberedningen. Dvs borde sitta, om anslaget har fått sitta kvar och inte rivits ner.

    Detta anslag borde alla boende ha sett och är just till för att man när man vill ska kunna kontakta valberedningen.

    SvaraRadera
  39. Många i kvarteret är för bostadsättsombildning, säkert fler än de som är emot eftersom de som inte röstar är många, dvs soffliggarna, de räknas som nej utan att för den skull vara emot. Om denna omröstning gick till som andra dvs i val till RD och kommunfullmäktige så skulle ombildningssidan vinna, det är jag helt övertygad om. Det viktiga nu är att alla förstår att det är många för en ombildning i kvarteret men många tror inte att detras insts spelar roll. Viktigt att alla röstar och tar vara på sin demokratiska rättighet såväl som skyldighet. Jag är medlem i Hyresgästföreningen och har så varit i 25 år. Jag kommer gå ur Hyresgästföreningen efter denna period eftersom jag anser att de missbrukar vår medlemspengar och föraktar demokratin, att stötta Rädda Linjalen ekonomiskt är ett hån och sedan dela ut diplom til Johan Johansson för att han lyckats bevara hyresrätrna här. Förtal, sanktionerande av personangrepp på styrelsemedlemmar och att fara med osanningar. Det vill inte jag vara med om. Oavsett hur det går tycker jag att vi ska avsätta styrelsen i Lokala Hyresgästföreningen,sånt här kan vi inte acceptera anser jag. Det finns grannar som har bott hä i många år som mår så dåligt pga Rädda Linjalen och det de skriver och gör att de vill flytta. Jag är inte med i styrelsen för Brf men jag skulle inte ha något emot att vara det med tanke på att vi behöver stå upp för våra rättigheter och visa att vi i Linjalen förstår vårt eget bästa precis som en stor del av stadens invånare, vi vet att en ombildning är positiv i det långa loppet.

    I ett område av vår storlek är det lätt att det blir en utspädningseffekt av ansvaret och det är inte bra, alla förlitar sig på att någon annan driver frågorna, står upp för våra demoratiska rättigheter och går och röstar. Ta ditt ansvar och var med och påverka! Börja med att gå på onsdagens möte.... rösta för en ny stämma.
    Ditt engagemang spelar stor roll!

    SvaraRadera
  40. Hej Peter,

    Det är tråkigt att de valt att inte rösta på grund av kalkylerna då dessa är mycket grundliga.

    Enligt lagen så ska den ekonomiska planen granskas av två oberoende intygsgivare, som utses av boverket, att den vilar på tillförlitliga grunder.

    Intygsgivarna, ska även granska att planen uppfyller kraven enligt bostadsrättslagen. Planen skall inges till Länsstyrelsen för granskning och godkännande. Dess uppgift är här att kontrollera att bostadsrättsföreningens ekonomiska plan vilar på ”sunda ekonomiska grunder”.

    Planen är granskad enligt dessa förutsättningar och godkänd, till och med att de som granskat den tycker att den är mycket föredömligt utförd. Så att rösta nej på grund av den ekonomiska planen är synd. Vi måste ju kunna lita på att de myndigheter som har granskat planen kan sin sak.

    Ha en trevlig kväll/ Johanna

    SvaraRadera
  41. Rättelse:
    Länstyrelsen har inte längre hand om bostadsrättsföreningar och deras papper. Idag är det Bolagsverket i Sundsvall som sköter den uppgiften.

    /Nej-sägare

    SvaraRadera
  42. Kom ihåg oxå att SBAB som ska låna ut 1.1 milarder, anser att det är en seriös kalkyl,dom har både granskat och godkänt den (annars tror jag inte dom skulle låna ut pengar!) och besiktigat fastigheten.

    /Alexandra i 78an

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.